Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Konsert

Det var en gang

En oppsetning av Wagners hovedverk er alltid en begivenhet, særlig når vi har et par nordmenn i sentrale roller.

Hjelp: Situasjonen tilspisser seg i Valkyrien. Bokstavelig talt. Foto: Bernd Uhlig/Deutsche Oper

Richard Wagner

Nibelungens ring

Deutsche Oper i Berlin, 28. mai til 2. juni

Enhver fremføring av Richard Wagners Nibelungens ring (skrevet i 1848-74, urfremført i 1876) er en begivenhet. Ikke bare fordi verket er ressurskrevende og 14 timer langt (!) fordelt over fire kvelder, men fordi Wagners mytologiske univers lodder dypt. Det er et såkalt «musikkdrama» som grovt sett skiller seg fra tradisjonelle operaer ved at tekst (som Wagner selv skrev) og handling kommer i første rekke. Dette betyr ikke at orkesteret er en lydig tjener av librettoen, men heller en selvstendig fortolker av hendelsene, som i motsigelser og forutsigelser gir psykoanalytiske forklaringer. Kledd i noe av 1800-tallets mest utsøkte orkesterklang.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?