Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Det nye Bauhaus-museet i Weimar føyer seg inn i en unik rekke severdigheter – fra Goethes hjem til villaen Nietzsche døde i.

Utopi i boks

Bauhaus-tradisjonen: I 2019 åpnet Bauhaus-museet i Weimar i Tyskland. Institusjonen vil neppe få mange vennlige ord fra 2020-årenes arkitekturopprørere. Foto: John Macdougall, AFP/NTB

Sensommeren 1923 åpnet en oppsiktsvekkende utstilling i Weimar. Provinsbyen hadde fire år tidligere vært arena for utarbeidelsen av en ny tysk grunnlov. Samme år som Weimarrepublikken ble til, åpnet også en formgivningsskole der – som skulle komme til å få både et like kort liv og en like viktig rolle i historien. Den het Bauhaus og bygde videre på to eldre kunstskoler i samme by, men tok mål av seg til å bli en helt ny type institusjon. Den ville overskride skillet mellom kunst og håndverk, hentet idealer fra middelalderen og hadde med sine ideer om «en ny menneskelighet» utopiske trekk.