Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Mellom skam og natur

Kaisa Aglen skriver sterk poesi, selv om billedklarheten iblant grumses til i ambisjonene.

Natur: Kaisa Aglen bruker ­naturen som ramme. Her ved Claude Monets «Porten til Giverny under snøen» (1885). Wikimedia Commons
Dikt

Kaisa Aglen

Eit større regn

Dikt

Samlaget 2023, 131 sider

Det du ikkje får seie i dikt / liknar det du ikkje kan seie til legen», heter det et sted i «Eit større regn», Kaisa Aglens tredje diktsamling. Utsagnet kan virke pussig for en som meg, som har generøst armslag, også i litteraturen, og sjelden har reflektert over kroppslig skam. Men skal man åpne seg opp om en kronisk lidelse, blir visse aspekter så private at de nærmest naturlig unnslipper både kunsten og den pragmatiske samtalen. Dette er et premiss i Aglens bok, som også har tydelige stikk til diagnostiseringssamfunnet og en avhumaniserende medisinsjargong. Den byr ikke på usjenerte detaljer, men gir komplekse, vare skisseringer av det å leve med en fysisk hemning som preger hele ens verden, ens relasjoner og ens minneapparat.

Sitatet over – som ellers ikke er typisk for diktenes antydende, fragmentariske stil – tillegges en lungesyk kvinne i sekstiårene. Hun er én av fire karakterer med hvert sitt kapittel. De tre andre er yngre, henholdsvis med amputert høyrefot, uutredet utmattelsessykdom og ­«[s]amansett, fleire alvorlege sjukdommar». De fire er gitt distinkte stemmer, men felles for dem er blant annet tendensen til tilbakeblikk og glidende tidsangivelse. Situasjonene skifter til tidligere stadier av sykdommen, til tiden før den inntraff, iblant en ubesudlet barndom. Som en forsøksvis støtte i disse sprangene er hvert enkelt dikt utstyrt med en «logg» på motstående side, hvor tid, sted, omstendigheter og persongalleri angis. Slik knyttes den poetiserte virkeligheten til deler av en pasientjournal, som også blir poetens egen peilepinne. Det er et interessant påfunn, og for så vidt oppklarende – men trenger egentlig poesien slike «forklaringer», om enn konseptuelt berettigede? I grunnen forstyrrer det for lesningen. Man blir sittende og hoppe med blikket, og linjene får ikke strekke seg ut i sin snedige flertydighet.

Og de gangene jeg opplever at «Eit større regn» blir for dunkel, for svingete og knotete å orientere seg i, så hjelper det ikke med disse stikkordene. Scener skifter kunstig fort, markører blir hengende uforløste, en slags tenksomhet bremser maskineriet, som her: «Om der var armar som løfta / det er ille å framleis ønske». Aglen er best når hun løsner på knutene.

Naturen er den mest iøynefallende rammen for sykdomsfortellingene. Ofte er det jo i samspill med naturen at kroppen virkelig utfolder og blottlegger seg – men hos Aglen blir disse omgivelsene spent enda mer ut, til en billedverden som både illustrerer og griper inn i melankolien over tapte kroppsfunksjoner. Naturlig nok særlig synlig i tilbakeblikkene: «den springande kroppen lik blanke vatn nokre gonger når eg / høyrer namnet mitt» Frustrasjonen over seksuelle vanskeligheter, et annet gjennomgangsmotiv, får også en himmel over seg: «Åsane bak snødrevet slik huda treng hud» Det får meg faktisk til å tenke på Josefine Klougart, hvordan naturen brukes som kulisse og aktør i hennes romaner. Men der de poetiske naturbildene hos Klougart kobles til det menneskelige på et sanselig, psykologisk plan, handler det hos Aglen mer om en var, eksistensiell refleksjon rundt fysikaliteten.

Diktenes blikk på hvordan visse former for sykdom nedvurderes i forhold til andre, skrus ekstra til i noen prosaiske, essayliknende dikt, som dog ikke føles som hovedtekster i samlingen. Et sterkt øyeblikk som utdyper denne tematikken, kommer i delen med den lungesyke kvinnen. En passasje, et minne hvor politiet ankommer om natten til et boligområde ved kysten, «væpna ut av bilane […] når borna søv» Jeg oppfatter dette som en bitende og original allegori over ulike typer utsatthet. Noen klarer seg bare de følger skammen og ikke gjør for mye ut av seg: «forakta / for visse kroppar vil ikkje ramme meg // Om eg er sjuk på rett måte» Kaisa Aglen skriver sterk og flerarmet sakpoesi – selv om billedklarheten iblant grumses til i ambisjonene.