Idyll på dynga
Er det mulig å trives på toppen av et søppelberg? De nye kunstverkene på Langøyene i Oslofjorden stiller spørsmålet.

Mattias Härenstam, Maria Sundby, Andrea Scholze
Langøyene, Oslo
Permanente kunstverk
På kaikanten på Langøyene i Oslofjorden blir badeglade feriegjester hilst velkommen av en kranglevoren skulpturgruppe. De åtte slanke skulpturene i ulike høyder er laget av Mattias Härenstam og har tittelen «Alt som før var dødt». Det er øyas nye permanente utsmykning, og skulpturene ble avduket tidligere i sommer. Med kropper av rustrødt stål og blankpolerte knopper på toppen ligner de bønnestengler eller asparges. Samtidig sørger skulpturenes forvridde, skakke positurer for å gi stenglene et menneskelig, naivt og spørrende preg. De er ubestemmelige krysninger mellom grønnsak, menneskefigur og skrapmetall. Det er denne bastardformen, motstanden mot å la seg kategorisere, som gir skulpturene et trassig oppsyn.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent