Revansjen
Høyesterett har talt – tipsen tilhører arbeiderne.
Før påske gikk tipssaken i Høyesterett. Høyesterett skulle ta stilling til et avgjørende spørsmål for alle oss som jobber i restaurantbransjen – kan bedriftene gjøre trekk i tipsen? Det var Parat-medlemmer på Radisson Blu Plaza og Fellesforbundet-medlemmer på Thon Hotel Bristol som saksøkte sine arbeidsgivere.
Striden begynte med at daværende finansminister Siv Jensens (Frp) laget en ny ordning for skattlegging av tips. Tips har alltid vært skattepliktig, men i realiteten har få meldt inn tipsinntektene sine til skattemyndighetene. Det ville Siv Jensen ikke ha noe av, og 1. januar 2019 trådte en lovendring i kraft som gjorde at tipsen skulle skattlegges med forskuddstrekk på lønnsslippen. I seg selv en grei ordning, da det også betydde at servitører og andre som mottar tips kunne tjene opp pensjon og feriepenger på tipspengene.

Samtidig som diskusjonen om tips hadde høy temperatur ute på arbeidsplassene, handlet NHO Reiseliv kjølig og kalkulerende. Den nye skatteordningen betydde at bedriftene måtte betale arbeidsgiveravgift av tipsinntektene. NHO snekret sammen en såkalt kostnadsfri modell for sine medlemsbedrifter, som gikk ut på at bedriftene gjorde trekk i tipsen for å dekke egne utgifter til arbeidsgiveravgift og administrasjon, feriepenger og pensjon. Resultatet ble at allerede lavtlønte restaurantarbeidere over natten gikk betydelig ned i inntekt, samtidig som bedriftene stakk av fra regningen.
«Bedriftene stakk av fra regningen»
I rettssaken, som gikk over to dager, var jeg selv på tilhørerbenken. Første dag i retten ble forsinket på grunn av den store pågangen fra folk som ville få med seg rettssaken, det var tillitsvalgte fra hotell- og restaurantbransjen, sågar flere fra cruisebransjen.
Jan Fougner prosederte saken for NHO, noe han også gjorde i Theatercafe-saken som ble avgjort i Høystrett i 2008. Den gangen tapte de fagorganiserte servitørene med klubbleder Svein Frode Pettersbakken i spissen. Høyesterett sa at arbeidsgiver har styringsrett til å bestemme tipsfordelingen mellom de ansatte. Den gangen sto kokker mot servitører i striden om tipsen, men 15 år senere sto kokker og servitører sammen og fikk stoppet grådige bedrifters tipsran.
Den ferske dommen i Høyesterett taler sitt tydelige språk. Tips er en gave til de ansatte som skal gå uavkortet til nettopp de ansatte – det er ulovlig for bedriftene å forsyne seg av tipsen. Saksøkerne kan nå vente seg et betydelig beløp på konto fra Thon og Radisson. Nå må resten av oss ikke nøle med å kreve tilbake våre tipspenger. Hvis det er restauranteiere som synes det er kjipt får de rette kritikken mot NHO, som har lurt sine medlemsbedrifter til å bryte loven.
Dommen betyr mye i kroner og øre for landets restaurantarbeidere, men den betyr også mer enn det. Kampen om tipsen viser at det nytter å organisere seg, at det er mulig å få gjennomslag. Endelig har lavtlønte servitører fått sin revansje, men denne gangen vant servitørene skulder ved skulder med kokkene og andre hotell- og restaurantarbeidere. Det gir håp.