Bedriftskultur er også kultur, ikke sjelden med innslag av ukultur. Det siste viser seg ofte i teknologibransjen. Det ble denne uka bekreftet av den amerikanske bobestyreren John Jay Ray, som har jobben med å rydde i kollapsen etter kryptovalutabørsen FTX. Ray har håndtert store konkurser i bank, telekom og shipping, men melder i et sitatvennlig brev til den amerikanske konkursretten at FTX er det verste han har sett i sin 40-årige karriere: HR-avdelingen kunne ikke framskaffe en komplett liste over ansatte, selskapets penger var brukt til å kjøpe private hus og eiendeler uten formell dokumentasjon, og overordnede signerte betalingsforespørsler med «personaliserte emojis». FTX manglet også vedtaksprotokoller, dels fordi gründer Sam Bankman-Fried baserte seg på digitalt kommunikasjonsverktøy som slettet meldinger automatisk. Slik lyder konklusjonen i advokatspråk: «Fra kompromittert systemintegritet og feil regulatorisk tilsyn i utlandet, til konsentrasjonen av kontroll i hendene på en veldig liten gruppe uerfarne, usofistikerte og potensielt kompromitterte individer, er denne situasjonen enestående».
Bedriftskultur