Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Miljøpartiet De Grønne vil følge opp avsløringer om budbilbransjen:

Bebuder bråk

LOVER BRÅK: Dersom ikke regjeringen har ryddet opp innen Stortinget åpner til høsten, vil MDG og Rasmus Hansson yppe til bråk i næringskomiteen. FOTO: HEIKO JUNGE, NTB

BÅNN GASS: Rasmus Hansson (MDG) er sjokkert over tilstandene i budbilbransjen. Nå får regjeringen tidsfrist på å starte oppryddingen.

Ingen bud leverer varer på døra til stortingsrepresentant Rasmus Hansson (MDG).

– Jeg kjøper på nettet, men henter det sjøl, sier han.

Hansson sier at han har nok kjennskap til budbilbransjen til å vite at sjåførene blir sittende med svarteper om de blir forsinka eller får trøbbel på veien. Akkurat hvor ille det er, var Hansson likevel ikke klar over:

– Jeg må innrømme at jeg ikke ante at det fantes sånne forhold i Norge, eller i hvert fall i statseide selskaper.

Amazon-tilstander

Klassekampen har de siste ukene skrevet om arbeidsforholdene til budsjåførene som leverer varer hjem til deg. De forteller om 12-timersskift, ingen pensjonssparing eller forsikring, sjelden ferie og luselønninger. I budbransjen organiseres mange sjåfører gjennom enkeltpersonforetak der de leies inn. På den måten organiserer selskapene seg vekk fra arbeidsgiveransvaret. Klassekampen har avdekket at sjåfører for det statlige selskapet Bring blant annet må betale for egen uniform og for å foliere egen bil med Bring-logo. De får ikke bruke bilen til andre oppdrag, men er likevel ikke ansatte i Bring.

Bring ligger under Posten, som er heleid av den Norske stat ved Nærings- og fiskeridepartementet. Hansson sier arbeidsforholdene og Bring-kontraktene beskrevet i Klassekampen er uholdbare.

– Vi er vant til å tro at det er sånn Jeff Bezos og Amazon driver med, ikke næringsminister Vestre, sier han.

– Bør Bring ansette sjåførene?

– Ikke nødvendigvis. Det viktigste er at de ikke må bindes til kontrakter hvor enkeltpersoner blir sittende med alt ansvar.

Han fortsetter:

– Et digert statlig selskap skal ikke dytte alt ansvar for kostnader og risiko over på enkeltpersoner, som i gamle dager ville ha vært ansatt av Posten.

Hansson sier det grunnleggende er at Posten og Bring ser ut til å oppføre seg som en arbeidsgiver som skyver fra seg arbeidsgiveransvar.

– De gjør akkurat det et organisert og rettferdig norsk arbeidsliv skulle unngå.

Forventer mer av staten

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har allerede varslet en handlingsplan mot sosial dumping i budbilbransjen, og bedt Statens vegvesen utrede løyvekrav og kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Når sommerferien er over skal Hansson tilbake til næringskomiteen på Stortinget. Han varsler bråk dersom regjeringen ikke har fått fart på ting innen den tid:

– MDG kommer til å følge det opp med en gang politikken våkner igjen, dersom ikke næringsministeren, arbeidsministeren, LO og Posten har fått orden på det allerede, fordi det burde de gjøre.

Hansson mener næringsministeren bør bringe forholdene til budbilsjåførene inn i ryddige former, som det øvrige arbeidslivet i Norge.

– Vestre burde med én gang garantere at det skal ryddes opp i disse kontraktene, sier han.

– Har du andre forventninger til et statseid selskap?

– I likhet med absolutt alle andre i Norge har jeg helt andre forventninger til et statseid selskap.

Hansson mener det er spesielt interessant siden det gjelder en del av arbeidslivet som baseres på netthandel, apper og moderne teknologi.

– Det er et arbeidsliv som kommer, som har mange spennende sider ved at det er så fleksibelt, sier Hansson.

Nettopp derfor er det avgjørende at staten går foran og utvikler modeller som beholder anstendigheten arbeiderbevegelsen i Norge har kjempet fram gjennom hundre år, ifølge Hansson:

– De statlige foretakene må vise hvordan det nye arbeidslivet kan kombineres med ordentlige arbeidsforhold.

Han sammenligner med Uber, taxiappen som skapte mye debatt for noen år siden, fordi den brukte selvstendig næringsdrivende som ble sittende med alt ansvar.

Etter en rekke bøter til Uber for ha drevet persontransport uten nødvendig løyve, la selskapet drifta på is i Norge fram til den borgerlige regjeringens frislipp av taxinæringen i 2020.

– At et heleid statlig selskap som Posten nå i stor grad anvender en Uber-modell på sine egne nederste leverandører er uholdbart.

Fattigdomsfelle

Hansson er ikke motstander av enkeltpersonforetak og et fleksibelt arbeidsliv, men sier at kontrakt- og ansvarsforhold må være rimelige.

– Det er forståelig at en underleverandør av en viss størrelse for eksempel må holde materiell og biler og så videre, sier Hansson og fortsetter:

– Men ved å legge hele byrden for sånt på enkeltpersoner, da blir slike kontrakter rein utbytting og en fattigdomsfelle for de det gjelder.

Klassekampen gransker transportbransjen
Serie

Klassekampen gransker transportbransjen

Ingen garantert inntekt, og budbilsjåfører som selv må betale for uniformer, ødelagte pakker og for å gjøre om bilen. Klassekampen har undersøkt forholdene de som leverer pakker hjem til deg, jobber under.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production