Akkurat nå

Jeg husker jeg tenkte på hvordan det ville se ut om en familie fra Syria flyttet til det fjellet vest i Norge, det irrgrønne fjellet som var flatet ut på toppen, med tykk tåke strømmende gjennom den som sto der. Sauene beitet over og nedenfor, på skrå.
Lufta var for frisk for en familie fra Aleppo, datteren på fire fylte brystet med lyseblå. Runde lyse kinn som falt, og når de var lukket, halvmåneøyne med øyenvipper. Øyenvipper som kakerlakkbein, kakerlakk du hører ikke til her, vi tramper ned kakerlakker her, vi vil ikke ha deg her.
Halvmåneøynene er fremdeles lukket, hun smiler og åpner dem, løper ned fjellet med myke, lekne skritt, barn løper som om hele kroppen flirer av ren glede. Noen dager er tåken litt lettere, fortsatt driftende, men nå ser man sola, eller en levning av sola, eller en påminnelse om at den fremdeles våker over oss.
Er det bedre for en familie i Kotor i Montenegro som lever av å late som overfor turister at de lever i Kotor i Montenegro? Hver dag våkner de og spiller sin rolle i gamlebyen, kler på seg klærne en ville hatt på seg om man levde i turistbrosjyren som deles ut i cruiseskipene som legger seg til havn. Hver dag bærer de kostymene og later som det er mer liv der enn turistnæringa skaper en illusjon av. Byen er som laget av lego, alle bitene passer med hverandre med et klikk.
Gutten kaster steinen lett i lufta, opp mot lyseblå himmel og myser mot det sterke lyset før steinen kommer ned igjen. Han klarer ikke ta den imot, den faller på brosteinen, men det gjør ikke noe, steinen er ikke en stein, den er laget av plastikk.
Hvorfor er flyktninger en bølge og en krise, mens turisme regnes som kulturutveksling?
Eksturisten