Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Valg: Ali Smith har en moralsk fantasi som lar oss forestille oss andres liv.

Trangen til å forstå

INN I SIN TID: Skotske Ali Smith, bosatt i England, søker erkjennelse. FOTO: FELICITY MCCABE/CONTOUR, GETTY Felicity McCabe

I åpningen av Ali Smiths seneste roman, «Companion Piece», får hovedpersonen Sandy Gray en telefon fra en hun studerte med for mange år siden, en perifer bekjent hun knapt husker. Denne bekjente – Martina Pelf, som hun nå kaller seg – ringer ut av det blå og vil fortelle om noe bisart hun nylig har opplevd. Hun jobber som kuratorassistent på et større nasjonalt museum, forteller hun, og for litt siden hadde hun på oppdrag hentet hjem den såkalte Boothby Lock, som var lånt ut til en vandreutstilling: en avansert engelsk lås i metall, fra overgangen mellom sen middelalder og tidlig renessanse. I passkontrollen ble hun stoppet (som så mange av personene i Smiths bøker). Hun ble satt på et lite rom, mistenkeliggjort på grunn av sine to pass og doble statsborgerskap – og denne gjenstanden som kunne minne om et slagvåpen (tragikomikk, som i så mange av Smiths bøker). Etter å ha sittet der i timevis hørte hun en stemme, som om den kom fra rommet ved siden av: «Curlew or curfew». Og så: «You choose».