Perspektiv

En konsertanmeldelse av publikum i tre deler.
Del 1: Litt for mye.
Nå er vi tilbake. Vi skal igjen stime sammen, tett i tett, foran scener. Kulturlivet er åpna. Ikke alle lar seg lokke. Vi er litt treige idet kulturmaskineriet skal dras i gang igjen. Hvordan var det igjen, dette med konserter? Alle disse reglene for hvordan oppføre seg i køa, sekken som må være tom for andre drikkevarer, skal vi stå helt foran, eller blir det litt for mye groupie? Og hvor tett skal vi egentlig stå? Og var det egentlig lov å sette pekefingeren i skulderen på den høye herremannen foran deg og be vedkommende gå så langt bak at alle foran kan se?
Regler for stå-konserter er uskrevne, men egentlig tydelige, og så vanskelig å innarbeide på nytt igjen.
Usikkerheten spredte seg i det Steamdome gjorde sitt korona-comeback nå nylig. En konsert som har blitt annonsert og flytta x antall ganger. Det vi si at publikum som hang med til slutt, må være en hengiven og dedikert gjeng. Men ja, så sto vi der. Litt for tidlig. For hvor lenge etter man har åpna dørene, skal konserten starte? Noen etterlyste oppvarmingsband, men er det vanlig nå til dags? Vi husker ikke, og alternativet blir nye runder til baren i påvente av at lyset skal dempes. Plastglass med øl. Så endelig kommer Kvernberg & co ut på scena. De ser litt nervøse ut selv, egentlig, som en litt klein kompisgjeng ute på byen igjen etter lang tid. De nikker og smiler, og publikum svarer. De kjører i gang. Se for deg et godstog, dampende, pesende, som knirker sakte i gang for å så gi full gass: Slik er Steamdome. Publikum lar en fot følge takta, men før toget går fra plattformen, segner første mann om. Regler nummer 1: Ikke drikk for mye på første konsertopplevelse etter korona.
I.A.M.F.G