Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Karin Hellandsjøs innsideberetning fra Museet for samtidskunst prioriterer utstillingene heller enn kontroversene.

Når samtid blir historie

IKKE UHILDET: Karin Hellandsjø var i en årrekke ansatt ved Museet for samtidskunst, og boken hennes må følgelig betraktes som et partsinnlegg. Her er hun fotografert ved museet i 1997. FOTO: NTB SCANPIX Jan Tomas Espedal

Norges Bank-navnet troner fortsatt øverst på arkitekt Ingvar Hjorths tunge, monumentale granittbygning fra århundreskiftet. Alt som i 2022 vitner om at den også har rommet Norges første museum for samtidskunst, er et lite blått skilt som etter å ha informert om stedets bankhistorie aller nederst legger til at kulturinstitusjonen holdt til i huset fra 1990 til 2017. Også Richard Serras ruvende skulptur «Shaft», som fra sin plass foran museet antydet hva som fantes på innsiden, er for lengst borte.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen