Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Edvard Munchs visjon om en ærlig og gripende kunst ga Tracey Emin mot til å utvikle sin egen.

Aldri forlate Munch

ALENE SAMMEN: I utstillingen «Sjelens ensomhet» står Tracey Emins verk side om side med Edvard Munchs. Til venstre er Munchs «Modell ved kurvstolen» (1919–21). FOTO: MUNCHMUSEET/WIKIMEDIA Ove Kvavik

Som tenåring oppdaget Tracey Emin (f. 1963) Edvard Munch i en bok om ekspresjonismens kunst. I denne så hun reproduksjoner av maleriene «Livets dans» (1899) og «Døden og livet» (1894), dramatiske fremstillinger av kjærlighet, sjalusi, frykt, liv og død som gjorde et uutslettelig inntrykk. Munchs uredde, ekspressive uttrykk ga henne mot til å bruke vonde hendelser og erfaringer fra barndommen og oppveksten i egen kunst.