Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Menn imellom

«Heksejakt» skjemmes av et kvinnesyn fra 1950-tallet.

HELTEN: Anders Baasmo gjør det han kan som John Proctor, men en mann burde strengt tatt ikke vært hovedperson i en historie om hekseprosessene i Salem, mener vår anmelder. FOTO: LARS OPSTAD Lars Opstad

Oslo Nye Teater

Av: Arthur Miller

Regi: Maren E. Bjørseth

Koreografi: Ida Wigdel

Scenografi: Olav Myrtvedt

Lysdesign: Norunn Standal

Musikk og lyddesign: Alf Lund Godbolt

Med: Anders Baasmo, Ingvild Holthe Bygdnes, Andreas Stoltenberg Granerud, Eldar Skar, Birgitte Victoria Svendsen, Henriette Faye-Schjøll, Thea Lambrechts Vaulen m.fl.

Det er en spennende historie: På slutten av 1600-tallet ble mer enn 200 mennesker anklaget for hekseri i Salem i Massachusetts. 14 av dem ble hengt. De fleste av de anklagede var kvinner. Da Arthur Miller skrev «Heksejakt» på 1950-tallet, skal det ha vært med mccarthyismens jakt på kommunister i bakhodet. Heksejakt er blitt et begrep som handler om mer enn hekser, og på den måten kunne en fortelling om hekseprosessene i Salem blitt aktuelt teater, men på Oslo Nye Teater framstår det uhyggelig gammelmodig.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?