Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Da Kjell Nupen for 30 år siden skapte sitt mest monumentale verk i Kristiansand, var veien fra steining til suksess iøynefallende kort.

Fjord i kunstens rammer

GRANITTHELVETE: Uttrykk som «granitthelvete» og «vanvittig pengesløseri» skal ha vært i omløp da Kjell Nupens skulpturpark ble oppført i Kristiansand tidlig på 1990-tallet. Nå har stemningen for lengst snudd. FOTO: TOR ERIK SCHRØDER, NTB

En vinterdag for 19 år siden satt en malingsflekkete Kjell Nupen bak et digert skrivebord i atelieret sitt på Hånes i Kristiansand og snakket om sørlandsbyen som et sted hvor man ikke har tatt sin egen kultur alvorlig. «Å bo på Sørlandet har jo vært et slags frivillig eksil, på mange måter», sa Nupen til meg. Selv hadde han kombinert det med stadig å reise ut av landet, og til Kristiansand var han nylig vendt hjem etter et tosifret antall år i Tvedestrand. «Det er mange som har bidratt, herfra. Men de har gjort det andre steder», slo Nupen fast om sørlandskulturen.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.