Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Big utenfor Japan

J-MUSIKK 2021: «Somewhere Between: Mutant Pop, Electronic Minimalism & Shadow Sounds of Japan 1980-1988» (Light in the Attic), «Heisei No Oto: Japanese Left-field Pop From the CD Age, 1989-1996» (Music From Memory) og «Rough Guide To Avant-Garde Japan» (World Music Network).

I løpet av årets tre første måneder har det kommet tre ulike samlere med musikk fra Japan.

Japan er per i dag verdens nest største musikkmarked, nesten like langt foran Tyskland som de er bak USA. Likevel er det slik at mens japanske tegneserier, tegnefilmer og dataspill lenge har vært både premissleverandør og utfordrer til vestlig ungdomskultur, er kommersiell J-pop fortsatt K-popens lillesøster. I hvert fall når det kommer til kjente navn. Lyden fra sjangeren generelt, og Kyary Pamyu Pamyu spesielt, har riktignok blitt videreført av artister som nylig avdøde Sophie, Charli XCX og Grimes.