Du kan bla til neste sideBla med piltastene

På Det Norske Teatret har Ingmar Bergmans «Persona» blitt en stram forestilling:

Når maskene faller

ANSIKT TIL ANSIKT: I «Persona» oppstår en intimitet av den typen som av og til oppstår mellom fremmede. Det er ærlig, men sårbart, skriver vår anmelder. FOTO: DAG JENSSEN

Ingen er genuin når «Persona» nærmer seg slutten.

Det Norske Teatret, Oslo

Av: Ingmar Bergman

Regi: Johannes Holmen Dahl

Visuelt ansvarlig: Nia Damerell

Med: Kjersti Dalseide, Gjertrud Jynge og Oddgeir Thune

På latin betyrpersona maske, og spørsmålet om hvilke masker folk bærer står sentralt i Ingmar Bergmans filmklassiker fra 1966. Når den store skuespillerinnen Elisabet Vogler slutter å snakke, blir hun sendt til et sommerhus med pleieren Alma, en pen og undrende kvinne som for første gang i livet møter en person som bare lytter. Alma prater som en foss, legger ut om sine mest intime opplevelser, men oppdager snart at den forståelsen hun leste inn i Elisabet er annerledes enn hun først trodde. Almas idé om den store og dypsindige kunstnersjelen ender i skuffelse og tvil om egen identitet.