Forfattar Jan Kjærstad hadde nyleg eit innlegg på Facebook med foto av små gaver han hadde fått av lesarar. Det fekk meg til å tenke på kva èg har fått i laupet av eit yrkesliv i det offentlege. Mottak av gaver i Staten er strengt regulert i lov/forskrift/vegleiar. Som arbeidstakar er det for meg snakk om symbolske gaver frå arbeid innan fengselsvesen og psykiatri. Flest fuglar. Ein måse som lettar, ei rype som ligg på reiret. Heimelaga julepynt. Også fleire mini-støvlar og sko. Blomar ved avslutning, heimestrikka ullsokkar med vakkert mønster, kan og så vidt liste seg innanfor regelverket.
Taktskifte
Årets orkester? Edward Gardner og Bergen Filharmoniske Orkester er blant de ti nominerte til internasjonal pris.
Høy hakeslippfaktor: Når Bergen Filharmoniske Orkester sesongåpner med besøk av stjernepianist Víkingur Ólafsson.
Orkesterløft
Ledet av Edward Gardner, kan Bergen Filharmoniske Orkester bli Orchestra of the Year. Sist uke var det sesongåpning i Grieghallen med Víkingur Ólafsson samt plateslipp av «Peter Grimes»-suksessen fra 2017.
Onsdag kveld, Grieghallen i Bergen. Sjefdirigent Edward Gardner går på podiet uten partitur. Når han slår inn messingblåserne i Verdis ouverture til «Skjebnens makt», er det ikke bare med stor presisjon, men også med en distinkt, nærmest foruroligende klang som forteller om uhumskheter i et drama vi hører det orkestrale forspillet til. Strykerne kommer så inn med kortpustede figurer, som Gardner lar gå over i en strigråtende melodi. Stemningen i musikken er påtakelig, og detaljarbeidet under overflaten er imponerende. I løpet av bare få takter i denne sesongåpningen klarer Gardner å lage en retorisk fortelling gjennom å jobbe med betoninger. Motivene er nennsomt utformet med variasjon i gjentakelsene, og hver eneste takt er dramatisk mettet. Det er en fryd å høre kunstnerisk håndverk på dette nivået, og det store utlandet begynner å få opp øynene for Bergen Filharmoniske Orkester (BFO), også kjent som Harmonien. Det er bare ikke like lett å bli verdensberømt i Norge.