Du kan bla til neste sideBla med piltastene

I Sverige er nettsalget av bøker dobbelt så stort som salget i butikkI Norge er situasjonen stikk motsatt

Tror Amazon kan temmes

SELGER GODT: Butikksjef Juliane Finnskog (31) på Ark i Horten forteller om godt salg i sommer. Men hun merker lekkasjen til nettbokhandler allerede nå og synes det vil være synd om Amazon begynner å selge norske bøker.

Norske lesere foretrekker å kjøpe bøker over disk. Det kan bremse Amazons innflytelse i Norge, tror medieforsker.

Tirsdag ble det omsider offisielt at netthandeltjenesten Amazon inntar svenske markeder, etter mange runder med rykter og spekulasjoner.

Veien over grensa til Norge kan være kort. Av en stillingsannonse framgår det at selskapet leter en analytisk leder som skal få ansvar for Sverige, men med mulighet for utvidelse til Norge, Finland og Danmark. Forsker, forfatter og blogger Eirik Newth gleder seg til Amazon kommer til Norden.

– Det vil gjøre det lettere for meg som Amazon-kunde. Amazon har mange dårlige sider og er problematiske på mange måter, men når det gjelder teknologisk innovasjon, er de i forkant, sier han, før han fortsetter

– Ingenting er bedre enn at en bransje som har vært beskyttet, får litt konkurranse. Kanskje blir de norske nettbokhandlene litt greiere mot oss kunder. Jeg synes ikke de er spesielt bra eller enkle å bruke i dag.

Terje Colbjørnsen

– Vil ta markedsandeler

– Det er ingen tvil om at Amazon vil bli en enorm utfordring for norske bokhandler. Amazon er den verste utfordreren en nasjonal aktør kan ha, det er jo et av verdens største selskap med utrolige ressurser, sier førsteamanuensis ved Oslomet Terje Colbjørnsen.

Onsdag skrev Klassekampen at flere av de store norske forlagene, med Aschehoug som det tydeligste eksempelet, har en negativ økonomisk utvikling. Amazons inntog vil ikke gjøre det lettere for de norske forlagene, som er tungt investert i bokhandler.

– Amazon kommer til å ta markedsandeler og føre til dårligere resultater i et marked som allerede er skjørt, sier Colbjørnsen.

Nordmenn handler fysisk

Amazon kommer til å møte en helt annen kundegruppe i Norge enn i Sverige. Svenske bokhyller er nemlig allerede velfylte med bøker kjøpt på nett.

Den nyeste årsrapporten fra Svenska Bokhandlareföreningen viser at omsetningen i nettbokhandler er nesten dobbelt så stor som i fysiske butikker. Det er langt unna norske forhold, hvor leserne i stor grad sverger til fysiske bokhandler.

I undersøkelsen «Bokkjøp og handelskanaler», publisert av Bokhandlerforeningen i desember i fjor, oppgir 65 prosent av de spurte at deres forrige bokkjøp ble gjort i en fysisk bokhandel – en økning sammenliknet med 2018.

I samme undersøkelse oppgir bare 17 prosent at de kjøpte sin forrige bok på nettet.

– Ulempe å være heldigital

At söta bror allerede er lojal til svenskeide nettbokhandler som Adlibris og Bokus, kan være en styrke for bransjen når Amazon etablerer seg.

Men Terje Colbjørnsen tror også at de norske bokhandlene har noen styrker som de svenske ikke har. Han peker på at Norge har mange lokale bokutsalg.

– Det er vanskelig å konkurrere mot verdens største online supermarked, men de norske bokhandlenes styrke er etablerte kundevaner, et nettverk av bokhandlere og et e-boktilbud som er på plass. Norske bokhandlere har en kombinert struktur og er dermed godt rigga, sier han.

– Hvis de norske bokhandlene skal forsøke å levere på samme dag, vil et «lager» i form av en fysisk bokhandel være en fordel også i utkantstrøk.

– Er det en fordel eller en ulempe for bokhandlene at nordmenn ikke handler så mye bøker på nettet?

– Jeg tror det er en fordel. Det hadde vært en større ulempe hvis norske bokkjøpere var heldigitale, ved at de i stor grad leste e-bøker og handla på nett. Da ville overgangen til Amazon vært enklere, sier Colbjørnsen.

Supermarkedets dilemma

Amazon er kjent for et stort utvalg og et godt logistikkapparat. Colbjørnsen mener det kan bli interessant hvis Amazon kan etablere et fysisk nettverk som kan tilby «same-day delivery», altså levering samme dag.

Men han peker også på at Amazons enorme utvalg kan være en ulempe.

– Det er lenge siden Amazon var en rein bokhandel. Nå er de et supermarked med alle mulige slags varer. Det er også en ulempe, slik jeg ser det, fordi de tilbyr alt mulig annet også, sier han.

– Jeg opplever at Amazon har stagnert litt, de var ledende på algoritmer for noen år siden, men det er de ikke lenger. Det er logisk når man har et enormt utvalg på tvers av kategorier, da er vanskelig å være ekspert på én varegruppe. Norske bokhandler kan være eksperter på norske bøker, sier han.

De norske bokhandlene kan gjøre flere grep for å møte konkurransen fra Amazon, mener Colbjørnsen.

«Amazon har store problemer med hvordan de behandler sine ansatte, men det problemet har jo norske jordbærbønder også»

EIRIK NEWTH,FORFATTER OG AMAZON-KUNDE

– Norske bokhandlere kan bli bedre på å gi harde kundeløfter. Hvor raskt klarer de å levere hvis Amazon tilbyr leveranse samme dag? spør han.

Colbjørnsen tror ikke nødvendigvis Amazons inntog vil true de små lokale bokhandlene.

– De er trua uansett. Det legges ned bokhandler allerede. At Cappelen Damm valgte å selge mesteparten av Tanum, er et signal om at det er vanskeligere å satse på fysisk bokhandel.

Eirik Newth

– Har støtte fra leserne

Eirik Newth er ikke bekymret for det norske bokhandelleddet.

– Jeg tror det vil gå greit med norske bokhandler. Amazon kommer til å kapre noen andeler, men det norske systemet er så beskytta og har støtte fra leserne. Budskapet om Amazon som «den store stygge ulven» går nok rett hjem hos norske kunder. Det har vi sett før.

Selv om forfatteren er en ivrig Amazon-kunde, ser han også problematiske sider ved selskapet.

– Amazon har store problemer med hvordan de behandler sine ansatte, men det problemet har jo norske jordbærbønder også. Du vet ikke hva du får, enten det er norske jordbær eller pakke fra Amazon. Bortsett fra det er det i all hovedsak positivt, sier han.

Git: master, Env: production, Sanity: production