Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Høstens norske kulturmønstring i Frankfurt er også et fargerikt møte med en postmoderne arkitekturarv som igjen er kommet på moten.

Norge i postmoderne drakt

TILBAKESKUENDE: Schirn Kunsthalle åpnet i 1986 og er med sine historiske referanser tydelig formet av datidens postmoderne tankegods. Den avlange utstillingsbygningen er inspirert av Uffizigalleriet i Firenze. FOTO: NORBERT MIGULETZ NORBERT-MIGULETZ

At norske forfattere har preget høstens bokmesse i Frankfurt, kan ingen kulturinteresserte her hjemme ha unngått å få med seg. Mindre oppmerksomhet har det formidable norske kunstinnslaget fått. Da jeg nylig besøkte den tyske byen, kunne jeg vandre fra institusjon til institusjon og studere verk jeg til vanlig betrakter i mine nære omgivelser. I motsetning til messen står dessuten de fleste av disse utstillingene helt til 2020.

Kåre Bulie skriver hver tirsdag om kunst, bøker og annen kultur i Klassekampen.