Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Med andre ord

Eksperimentet i Lillestrøm

Hva og hvor mye kan rettferdiggjøres av viljen til å oppdra? Jesús Alcalá om NRKs manipulering av årets skolevalg.

TENKEBOKSEN: Rektor ved Lillestrøm videregående skole Øivind Sørlie (bak) og tre elever fra skolen var til stede under behandlingen av Folkeopplysningens valgmanipulering i Kringkastingsrådet. I forgrunnen kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og Kringkastingsrådets leder Julie Brodtkorb. FOTO: HEIKO JUNGE, NTB SCANPIX Heiko Junge

Jeg leser dokumentene om NRKs eksperiment på Lillestrøm videregående skole. Her finner vi blant annet åtte måneder med korrespondanse mellom skolen og de som står bak programmet Folkeopplysningen. Det er en stor bunke e-poster, med et innhold som vekker både forbauselse og forferdelse. Men ikke hos Folkeopplysningen, NRK, skolens rektor, noen lærere eller de syv-åtte representantene for Akershus fylkeskommune med kjennskap til «eksperimentet». Til slutt bøyde alle seg for den mediale arrogansen.

Det er mandag 11. februar 2019. Fortsatt mener juristene til Akershus fylkeskommune at det kan settes spørsmålstegn ved eksperimentet til Folkeopplysningen. Fortsatt vil Fylkesadvokaten at rektoren skal forsikre seg helt om det endelige forbeholdet om hva som kan vises. I forvaltningen anes en viss motvilje. Og så får rektor Øivind Sørlie en e-post fra sjefen for selskapet som produserer Folkeopplysningen: «Det hadde vært fint om vi fikk litt hjelp fra skolen til å single ut noen elever (8-10 stykker) som kunne vært aktuelle å intervjue og kanskje følge litt nærmere enn andre. Det bør være elever som representerer litt forskjellige typer, både når det gjelder interesser, stil og ikke minst tilnærming til politiske spørsmål. Alle trenger heller ikke være politisk interessert, det er også interessant for oss å filme noen som ikke har noen politisk interesse i den hele tatt, og veldig gjerne noen som ikke aner hvor de står, som faktisk vil måtte ta et valg».

Hvem ville ikke stille seg undrende til en slik forespørsel? Hvem kan unngå å forstå det lovstridige i at skolen gjør et slikt utvalg?

Men rektor er ikke bekymret. Han sier at javisst, vi skal hjelpe dere. Han oppfordrer Folkeopplysningen til å ta kontakt med avdelingsleder for samfunnsfag og økonomi eller avdelingsleder for medier og kommunikasjon.

Det går om lag 900 elever på Lillestrøm videregående skole. Hvordan går man fram for å «single ut» åtte eller ti som «representerer litt forskjellige typer» blant disse hundretalls elevene, åtte eller ti som har ulike «interesser» og ulik «stil» og ulik «politisk tilnærming»? Hvordan foregår det når lærerne skal peke ut elever som «ikke har noen politisk interesse i det hele tatt» eller som ikke «aner hvor de står»? Jeg vet ikke, for ingen av de ansvarlige vil svare på spørsmålene mine. Men jeg kan gjøre meg noen tanker. Hver dag treffer lærerne sine elever, hører hva de sier, noterer hvordan de opptrer, leser hva de skriver. Det diskuteres i klasserommet. Samtaler utspinner seg. Det sladres. Det er tross alt ikke så vanskelig å sette sammen lista.

Tenårige skolejenter og tenårige skolegutter listes opp etter hvilke politiske vurderinger de har, hvilken personlighetstype de tilhører, hvor politisk interesserte de er, hvor kunnskapsrike eller kunnskapsløse de er med hensyn til samfunn og politikk.

Både avdelingsleder for samfunnsfag og økonomi og avdelingsleder for medier og kommunikasjon tok på seg å gjøre utvalget. Begge har tett kontakt med Folkeopplysningen, først og fremst regissør Anders Haavie. Begge er ivrige etter å hjelpe. Når Anders Haavie gjør som rektoren har sagt og henvender seg direkte til de to for å få navn på de helt uvitende elevene som skal singles ut, tar det bare en kort stund før den ene avdelingslederen sender et svar på e-post: «Jeg skal finne noen elever dere kan prate med. Hvor mange omtrent trenger du?» (25. februar). Jeg trenger rundt ti stykker, svarer Haavie, som er opptatt av at avdelingslederen ikke glemmer «noen som ikke er veldig interessert i politikk».

Hvor mange omtrent trenger du … rundt ti stykker. Språket minner om det selgere og kjøpere bruker. Etter et par dager er utvalget klappet og klart.

En gang, to ganger, tre, sju, femten, tjue ganger … Jeg går i surr når jeg forsøker å få et overblikk over alle de gangene rektoren og de to avdelingslederne skynder seg å oppfylle ønsker fra Folkeopplysningen.

«Kunne rektor Sørlie skrive denne begrunnelsen uten å rødme av skam?»

Tirsdag 19. mars. Om tre dager skal elevene streike for klimaet. Folkeopplysningen vil vite navnet på noen av de elevene som har tenkt å streike. Avdelingsleder for samfunnsfag og økonomi er usikker, men lover å undersøke saken: «Jeg tror det er noen elever som skal delta i streiken. Kan høre litt med elevrådet om hva de har tenkt. Holder deg oppdatert!». Hun gjør det og kommer tilbake til Anders Haavie: «Jeg har vært i kontakt med elevrådsleder og han visste ikke veldig mye. Men det jeg har funnet ut er at det er et arrangement opprettet på FB av noen elever som pr nå har 242 interesserte. De skal streike i aulaen på skolen enten fra kl. 08.00-10.00 eller fra kl. 10.00-11.00. Litt usikkert. Det er nok en del som også reiser til Oslo på streik og jeg har navn på en elev som skal dit» (e-post 20. mars).

Nå vil Haavie få navnet på eleven som skal delta i klimastreiken i Oslo. Det får han. Han får også opplysninger om hvordan eleven kan nås.

Mandag 20. mai. Folkeopplysningen vil snakke politikk med noen elever som man har tatt et bilde av. «Hei…prat om politikk med følgende gjeng», skriver Anders Haavie til avdelingsleder for samfunnsfag og økonomi og legger ved et bilde. Han vil at skolen identifisere gjengen – fire elever. Avledningsleder svarer: «Jeg vet ikke navnet på alle fire, men har sendt bildene videre til trinnansvarlig for trinnene. Gir deg oppdatering i morgen». Snart er de fire identifisert.

Privat spaning. Detektivarbeid. Sladder. Ingenting bør være mer fremmed for en respektfull og ansvarlig lærer enn å spane på elevene, snoke i hva de driver med og spre sladder og integritetskrenkende opplysninger om dem. En lærers etikk innbefatter taushetsplikt.

Så hvordan resonnerte avdelingsleder da de utleverte sine elever? Jeg spurte, og den ene avdelingslederen svarte: «Hei, For videre informasjon viser jeg til rektors uttalelse hos koordineringsutvalget på Akershus Fylkeskommunes hjemmeside». Den andre svarte: «Ytterligere spørsmål må rettes til Rektor Øivind Sørlie».

Jeg spurte rektoren, som svarte at det han hadde å si, hadde han allerede sagt i sin uttalelse til koordineringsutvalget. Men i denne uttalelsen ble det sagt absolutt ingenting om de spørsmålene jeg ønsket svar på. Så jeg henvendte meg på nytt til de to avdelingslederne. Den ene svarte: «Jeg har ikke noe ytterligere kommentarer utover rektors uttalelse som ligger ute og som du allerede har lest». Den andre svarte ikke.

Så vidt jeg har kunnet finne ut, stemmer rektorens opplysning – kanskje med ett unntak – at ingen andre enn han selv hadde kjennskap til «eksperimentet». Unntaket er assisterende rektor. Her og der i dokumentene kan man finne opplysninger om at også assisterende rektor visste hva som foregikk. Selv sier hun dette til meg: «Jeg kjente ikke til den egentlige hensikten med programmet. Rektor orienterte ved en anledning om at det var noe mer som lå i prosjektet uten å spesifisere det nærmere.»

Jeg tror henne på hennes ord, men jeg lurer på hvorfor hun ikke forhørte seg nærmere om hva rektoren mente med at det var noe mer som lå i prosjektet. Hvorfor krevde hun ikke helt enkelt å få vite det? Rektorens antydning var jo mildt sagt oppsiktsvekkende.

Lærerne var altså i god tro. Men det var ikke rektor Øivind Sørlie. Han inngikk en hemmelig avtale og aksepterte dermed å gå bak ryggen på sine kolleger. Helt til det siste gjør han nøyaktig det Folkeopplysningen vil at han skal gjøre.

Skolemøtet 4. september – da «eksperimentet» ble avslørt – ble filmet av både elevene fra medielinjen og NRKs team. Da elevene straks etter møtet la ut sin film på Youtube, gikk Folkeopplysningen i taket. Man tok kontakt med rektor og forlangte at spredningen av filmen skulle stoppes. Man ringte også til avdelingsleder for medier og kommunikasjon, men fikk ikke tak i ham. I stedet ble det skrevet en desperat e-post: «HASTER!! Video fra arrangementet i dag.» Her kan vi lese: «Får ikke tak i deg på telefon. VG har del lenke til youtube-streamingen fra arrangementet i dag. Denne bør tas ned. Snakket akkurat med rektor Sørlie om det, men tenkte å melde deg direkte også.»

Og ja da, rektoren stoppet videoen, akkurat som han ble bedt om. Når jeg nå ber om tilgang til videoen, avslår han min begjæring. Begrunnelse er at videoen er et «organinternt dokument» som «ble utarbeidet for bruk i undervisning» og som inneholder svært sensitive «taushetsbelagte opplysninger». Rektor skriver: «Generelt mener skolen at elever i en opplæringssituasjon eksponerer sine personkarakteristikker, holdninger, og evner til sosialt samspill og innlæring. Dette er opplysninger som er egnet til å utlevere elevene og som skolen dermed vurderer vil være taushetsbelagte, jf. rettleiar til offentleglova s. 79. Ved vurderingen er det også sett hen til at opplysningene er gitt i en sammenheng (opplæringssituasjon) der elevene må kunne ha tillit til at deres oppførsel og ytringer i hovedsak ikke blir meddelt annen enn lærere og medelever. Utlevering av en video som viser elevene i en opplæringssituasjon er egnet til å skade denne tilliten og dermed også til å vanskeliggjøre opplæringen. I den omhandlede videoen er det også elever som ytrer seg om politiske tanker og holdninger. Dette er opplysninger som klart er underlagt taushetsplikt, jf. rettleiar til offentleglova s. 8»

Kunne han skrive denne begrunnelsen uten å rødme av skam? Han som fulgte alle ønsker fra Folkeopplysningen om hjelp med å «single ut» elever etter politiske holdninger og politiske interesser!

Vi gjorde det vi gjorde fordi «folk vet for lite om manipulering», forklarte NRK etter at «eksperimentet» ble avslørt.

Man skulle altså opplyse folk, bevisstgjøre de godtroende. Gjorde man det? Nådde man dem man ville nå?

Skolen gjennomførte to opinions- og holdningsundersøkelser på oppdrag av Folkeopplysningen. Undersøkelsene ble gjort 11. mars og 28. august. Begge ble gjort ved hjelp av It’s Learning. Slik jeg ser det, kan ikke en skole drive slike undersøkelser, på oppdrag fra en ekstern part. Og absolutt ikke gjennom It’s Learning, som hører til det interne arbeidet til skolen. Uansett: Ved den første undersøkelsen svarte bare 117 av 1258 brukere med adgang til den. Svarprosenten var altså 9,30 prosent. På den andre undersøkelsen svarte 79 av 1294 brukere. En svarprosent på 6,10 prosent.

En så ekstremt lav deltakelse forteller selvsagt ingenting om Folkeopplysningens eksperiment, med falske nyheter og manipulasjoner, hadde noen påvirkningskraft.

Folkeopplysningen opprettet blant annet en falsk Facebook-konto, «Klimastreik Lillestrøm». Kontoen ble brukt for at «spre Sp-vennlige klimasaker». En av dem først fulgte siden, var Gabriel Kielland, talsperson for lokallaget av Miljøpartiet de Grønne. Han har fortalt meg at han som medlem av Miljøpartiet syntes at det føltes naturlig å følge en facebookgruppe med den orienteringen. Også andre MDG-tilhengere han kjente, fulgte den. Men etter hvert syntes Kielland at «Klimastreik Lillestrøm» var uinteressant. Det var ingen diskusjoner der. Da Folkeopplysningens eksperiment ble avslørt, så han nærmere på hvem som hadde vært med. Det viste seg at «halvparten av dem som hadde gitt likes var partikolleger. Ingen av disse var tilknyttet skolen». Alle hadde etter hvert reagert på samme måte: Det som ble tatt opp, var tåpelig. «Gruppen hadde også svært liten spredning i forhold til hvor mange jeg ville anta var opptatt av temaet».

Det er lett å være enig. De spørsmålene Folkeopplysningen valgte for å forsøke å påvirke elevene, og den måten spørsmålene ble fremmet på, lå på et nærmest komisk lavt nivå.

På Lillestrøm videregående skole kan man ta en såkalt Baccalauréat international (IB), godkjendt av den prestisjetunge internasjonale skoleorganisasjonen Associations d’écoles du monde de l’IB. Disse skolen skal arbeide for å få elevene å utvikles til reflekterende individer med engasjement i samfunns- og fredsspørsmål. Elevene skal oppmuntres til å bry seg om sine medmennesker og å si nei til floskler og klisjeer. To ukrenkelige prinsipper skal styre skolene: intégrité et honnêteté. Moralsk integritet og oppriktighet. Jeg tror Lillestrøm videregående skole fortjener sitt medlemskap i Associations d’écoles du monde de l’IB. Det er i det minste det inntrykkene jeg får når jeg leser om hva elevene studerer og hva lærerne gjør for både elevenes dannelse og utdannelse. Ikke minst derfor er Folkeopplysningens eksperiment en rein fornærmelse.

Oversatt av Lars Nygaard.