Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Plagiert svindel

PAPPKULISSER: Mossack (Oldman) og Fonseca (Banderas) er vulgære mennesker i en fasadebasert verden, men det bør ikke illustreres slik at man tror filmdesignerne mangler evner. FOTO: NETFLIX Claudette Barius/Netflix

«The Laundromat» ender opp som et produkt like hult og substansløst som et Panama-registrert stråselskap.

Regi: Steven Soderbergh.

Manus: Scott Z Burns (basert på en bok av Jake Bernstein).

Med: Meryl Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas, Melissa Rauch, Matthias Schoenaerts.

Lengde: 1 t. 36 min.

Vises på: Netflix

Steven Soderbergh er en bemerkelsesverdig filmskaper. Helt siden den tredobbelt Gullpalme-vinnende spillefilmdebuten «Sex, løgn og videotape» i 1989 har han overrasket, utfordret og imponert. Han har eksperimentert med form og format, vist seg som en sjangersjonglør av rang, og vunnet Oscar for beste regi («Traffic», 2000). Han laget sine to forrige filmer («Unsane», 2018 og «High Flying Bird», 2019), på en Iphone og fikk fortjent skryt for begge. Den nye filmen hans skiller seg fra disse på to punkt: Den ble ikke filmet på en Iphone. Den fortjener ikke skryt.