Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Essay

EN IBSEN FOR ALT

Verdenslitteratur: Noe av forklaringen på Henrik Ibsens storhet er å finne i den uærbødige bruken av dramaene hans.

KLASSIKER: Ibsen ble en forfatter som kunne tas i bruk overalt. Her fra en oppsetning av «Hedda Gabler» i 2015, ved Ruth N. Halls-teateret ved Indiana University i USA. FOTO: WIKIMEDIA

Vi er for lengst blitt vant med å tenke på Henrik Ibsen som sentrum. Sentrum i vår egen, nasjonale kanon, sentrum i Vestens kanon, til og med i verdenslitteraturen. Der ute i den større verden kalles vår egen dramatiker «Det moderne dramaets far». Intet mindre. Den amerikanske litteraturforskeren Harold Bloom har, til den norske nasjons store fryd, plassert vår gode Henrik der vi mener han hører hjemme, i selskap med Homer, Dante og Shakespeare. Fra vårt ståsted er det lett å tenke seg Ibsen som sterk og uavhengig, som suveren, som aldeles sentral.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?