Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Nationaltheatrets svingende teaterkonsert er et prosjekt med stor fallhøyde.

Fengende sceneskift

TO VERSJONER: Den røffe førsteakten står i kontrast til den oppjazzede gjengen som venter bak teppet i andre akt av «Fra Berlin til Broadway». Kontrasten gir showet dramaturgi, skriver vår anmelder. FOTO: NATIONALTHEATRET

Nationaltheatret bruker Kurt Weills utvikling som komponist til å lage drama.

Nationaltheatret, hovedscenen

Musikk av Kurt Weill

Medvirkende: Kringkastingsorkesteret og Nationaltheatrets skuespillere

Dirigent: Rolf Gupta

Regissør: Hanne Tømta

Halvveis ut i andre halvdel av denne teaterkonserten kunne man flere steder i publikum observere folk som trommet på låret og trippet med beina. Det ene etter den andre catchy sangnummeret glir over scenen, og plutselig bryter Kåre Conradi ut i steppedans. Dette er musikken teaterfolket kunne nyte på Broadway i 1930-åra, i det verden var i ferd med å vippe over i en total og grusom krig. Den tyske komponisten Kurt Weills amerikanske periode, et resultat av at han måtte flykte fra et tiltagende autoritært Tyskland på 1930-tallet, dannet grunnlaget for den erkeamerikanske sjangeren musikal. Stilig, sjarmerende og silkemyk, men med driv.