Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Fengende sceneskift

Nationaltheatrets svingende teaterkonsert er et prosjekt med stor fallhøyde.

TO VERSJONER: Den røffe førsteakten står i kontrast til den oppjazzede gjengen som venter bak teppet i andre akt av «Fra Berlin til Broadway». Kontrasten gir showet dramaturgi, skriver vår anmelder. FOTO: NATIONALTHEATRET

Nationaltheatret, hovedscenen

Musikk av Kurt Weill

Medvirkende: Kringkastingsorkesteret og Nationaltheatrets skuespillere

Dirigent: Rolf Gupta

Regissør: Hanne Tømta

Halvveis ut i andre halvdel av denne teaterkonserten kunne man flere steder i publikum observere folk som trommet på låret og trippet med beina. Det ene etter den andre catchy sangnummeret glir over scenen, og plutselig bryter Kåre Conradi ut i steppedans. Dette er musikken teaterfolket kunne nyte på Broadway i 1930-åra, i det verden var i ferd med å vippe over i en total og grusom krig. Den tyske komponisten Kurt Weills amerikanske periode, et resultat av at han måtte flykte fra et tiltagende autoritært Tyskland på 1930-tallet, dannet grunnlaget for den erkeamerikanske sjangeren musikal. Stilig, sjarmerende og silkemyk, men med driv.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?