Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Idéer

Den store lærlingsvikten

Kjernen i Reform 94 var utdanning for alle. Men den hadde en akilleshæl: skrikende mangel på lærlingplasser, skriver Ivar Bjørndal.

SAKKER AKTERUT: Ambisjonene til Reform 94 om å tilby yrkesopplæring til alle, har ikke klart å sikre ungdommen nok læreplasser – noe som skaper sosiale forskjeller og håpløshet blant de rammede ungdommene, skriver Ivar Bjørndal. Her sveises det på Kuben videregående skole i Oslo. FOTO: TOM HENNING BRATLIE Tom Henning Bratlie

I år er det 25 år siden Reform 94 ble satt ut i livet. Det er en sentral reform i vår skolehistorie, og en av de viktigste i videregående opplæring. Den kom 20 år etter en annen stor reform av samme skoleslag, den vi gjerne kaller Reform 74 etter Stortingets vedtak 4. juni 1974. Da fikk vi en felles lov for all videregående opplæring til avløsning av et konglomerat av ulike lover og bestemmelser. Målet skulle heretter være å gi alle som går ut av grunnskolen muligheter for videregående opplæring.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen