Satire: Alf van der Hagens portrett av Marvin Halleraker viser hvordan øyeblikkets kunst kan leve mye lenger.
Øivind Storm Bjerke
Alf van der Hagen
Marvin Halleraker. Satiriker med helvetesangst
Litteratur
Vårt Land forlag 2018, 210 sider
Den satiriske tegningen har en rik tradisjon i norske pressemedier, og blir nok oppfattet først og fremst som øyeblikkets kunst. Den er knyttet til aktuelle begivenheter og personer, og fungerer som oftest som et blikkfang for en tekst. Det skal ikke gå mange tiår før de fleste av aktørene i Marvin Hallerakers tegninger har gått i glemmeboka, dessverre med ett unntak: Donald Trump. Han blir viet hele det første avsnittet av Alf van der Hagens samtalebok med tegneren. Vi kan jo tolke det som et tegn på at hva den amerikanske presidenten foretar seg, får konsekvenser for oss alle. Et mer takknemlig offer kan en satiriker neppe tenke seg. Trump fremført live overgår hva selv den mest fantasirike og ondskapsfulle satiriker kan forestille seg i sine villeste drømmer. For øvrig benytter Halleraker seg helst ikke av personsjikane som virkemiddel.