Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Anmeldelse

Følelsenes oppdragelse

Sensibilitet: Torgrim Eggen får kunstrocken til å glitre, men ser ikke helt dens sosialpolitiske rolle.

Alterbilde: David Bowie hedres etter sin død i 2016. Foto: Justin Tallis, AFP/Scanpix

Torgrim Eggen

Kunstrock

Essay

Cappelen Damm 2017, 102 sider

Et triptykon er et alterbilde, og hos Torgrim Eggen er det glitrende popkameleoner som trer fram i stedet for de mer tradisjonelle helgenene. Utvalget er kresent i en bok som ikke er omfattende: Bare Roxy Music, David Bowie og Kraftwerk er det plass til. Forsiden preges av en farget flisvegg i Andy Warhol-stil. Samarbeidet mellom Warhol og Velvet Underground seint på 1960-tallet er for et episenter i kunstrocken å regne. Warhols popkunst gikk langt i å forene kunstens sfærer med masseproduksjon og forbrukerkultur. Han så gatens glamorøse dragqueens som filmstjerner og helgener, og skapte disse serieproduserte popikonografiene som bokomslaget etteraper, og som alle nå kan lage selv, ved hjelp av apper på mobilen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen