Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Sang fra en valkyrie

– Hadde jeg ikke vært utsatt for den ekle patriarkalske parasittismen, satt i system av skolesystemet, ville jeg som ung jente ikke trengt å kastrere hesten min. Da hadde jeg vært sterk nok til å ri en hingst. Iført sekk og sportstrøye entrer Solveig Aareskjold Bibliotekbaren på Bristol i Oslo. Bondejenta fra Sandnes er på skrivetur i Oslo – ellers jobber hun aller helst hjemme i de fredelige barndomstraktene, med minnene om det som engang var: kyr, hester, frodig mark og en familie som har formet henne i mangt. – Jeg har tatt med meg mange av verdiene i det gamle bondesamfunnet. Jeg har aldri vært fremmed for å se verken dyr eller mennesker som biologiske skapninger. Under angrep Biologi, historie, myter og sagalitteratur. Med dette som ammunisjon kaster forfatteren og spaltisten i både Klassekampen og Dag og Tid seg inn i samfunnsdebatten. – Hva er egentlig prosjektet ditt? – Jeg skriver i selvforsvar. Min grunnleggende lystbetonte eksistens er under angrep av destruktive krefter. – Som hva? – Det begynte vel i 15–16-årsalderen. Jeg var ung og søkende og leste mye. Men den klassiske litteraturen vi måtte lese på skolen – Ibsen, Garborg, Kielland – dro meg ned. Mye av det er god litteratur, bevares, men ikke for tenåringsjenter. Hvorfor skal unge jenter forholde seg til disse eldre mennenes destruktive verdensanskuelse og ulykkelige kvinneroller? Det var først da Aareskjold begynte å skrive i 35-årsalderen at hun klarte å snu det som var i ferd med å bli en fysisk og mental kollaps. – Da så jeg at denne litteraturen først og fremst gjenspeiler dikternes egne, svake maskulinitet: Forfatterne lager skrøpelige kvinnefigurer som de gjemmer seg bak – da finnes det en helt annen kraft i kvinneskikkelsene i sagalitteraturen og i mytene. Kjempe for livet Sagaene og mytene har nemlig langt mer til felles med kjønnsrollene hjemme på gården. Solveigs far var en fysisk, maskulin bonde og oppmuntret dattera til å ta i et tak i gårdsarbeidet. Mor var en hardtarbeidende og stolt bondekone. – Men dette endret seg da familien ble oppløst og mor skulle skape seg et nytt liv. Ingenting av det som hun var så dyktig til fra før, hadde status innenfor moderniteten. Det førte til at hun mistet selvbevisstheten. – Hva besto endringene i? – Da bondesamfunnet ble forlatt, forlot man også det tvekjønnede verdensbildet, der menn og kvinner jobbet innenfor samme økonomi og teknologi. Kvinnens arbeid var like viktig som mannens, man kunne ikke leve uten hverandre. I et slikt samfunn er det ikke så vanskelig å lykkes. Det er kanskje kjekt å være pen og at folk liker deg – men det var mye viktigere å være nyttig. Du liker som regel dem du kjemper for livet sammen med. Sartre-komplekset I Solveig Aareskjolds liv har det blitt viktig å være seg den felles kampen for tilværelsen fra bondekulturen bevisst. Eller fra dyreriket. I dyreriket er kjønnskampen fraværende. – For meg er biologien et viktigere redskap enn feminismen. Men sosiobiologien fungerer inntil videre som støttehjul for det kulturelle patriarkatet, og da blir den verdiløs. Min påstand er at det for menneskehannen er mest effektivt å være en kjærlig og snill familiefar – dersom genene skal overleve. Aareskjold synes det kan virke som om de som beskjeftiger seg med sosiobiologi er mest opptatt av å kjempe med egne demoner. Mens det feministiske prosjektet er for dominert av Simone de Beauvoir, som igjen var opphengt i Sartre. – Disse mennene uten overbevisende maskulinitet – de forfølger oss, ler Aareskjold. – Er ikke intellektuell kapital de nye musklene? – På sett og vis. I utdanningssamfunnet tusler husmora rundt i huset, engstelig for at far skal stikke av med en ungmøy. Døtrene begynner på universitetet, der de får karakterer av middelaldrende menn. Og der forelsker de seg altså i Sartre. – Du er jo selv intellektuell? – Og veldig fysisk. Jeg blir mer og mer fysisk med alderen. Jeg har blitt instruktør på et treningssenter og trener mer enn noen gang. Påstandene om at intellektuelle må slutte å gå Birken, er jeg fremmed for. Jeg synes det er bra at vi har tatt kroppen tilbake i vår kultur. Tankens og kroppens kraft henger sammen. Kulturkjerringene I året som gikk skapte Aareskjold brudulje da hun kastet seg inn i debatten om kulturkjerringene. Alle disse velmenende kvinnene som holder liv i norske kulturinstitusjoner burde stramme seg opp litt, uttalte Aareskjold. Hvorfor sitter de der bare og nikker høflig, hvorfor stiller de ikke kritiske spørsmål til mannlige forfattere som kunne vært sønnene deres? – Jeg savner et sterkt kvinnefellesskap. Altfor mange er lydige skolejenter til de blir 80 år. Jeg kunne ønske at døtre fikk mer motstand og kraft av mødrene sine. For eksempel kunne jeg ønske at mødre lærte døtrene sine hvordan de ferdes trygt i byen om natta. Hvorfor skal det være kontroversielt å gi unge jenter kunnskap om hvordan de skal skape trygghet rundt seg selv? Vi må gi opp den feminine avmaktsposisjonen. Det menneskelige Nå er Aareskjold i innspurten på en ny bok som kommer i mars. "Valkyrjesong. Vikingtida i spenn frå Bysants til Island" heter den og er inspirert av sagalitteraturen. – Forholdet mellom menn og kvinner i sagalitteraturen er kjærlig og aksepterende. I sagaene er kvinnen en kraft og en garanti. Voldtekt forekommer praktisk talt ikke. Og det finnes en ganske godmodig humor omkring homoseksualitet. Det er så stor aksept for det menneskelige i sagaene. Boka mi er nok mer vendt mot litteraturen enn mot historien – men jeg tror litteraturen forteller mye om et samfunn. – Og i dag handler samtidslitteraturen om menn som triller barnevogn, men som går med en rasende 1800-tallsmann i sitt indre? – De pappaene jeg møter trillende på gata, ser ut til å ha det som plommen i egget. Jeg tror permisjonstida er helt fantastisk for menn. De får mulighet til å etablere en trygg og fin relasjon til barna sine, sier Solveig, som ser ganske lyst på det: – Nå finner mann og kvinne hverandre igjen. Menn i dag har en annen kroppsbevissthet enn Sartre, kvinnene i dag kommer seg mer ut. Det var denne smertefulle mellomtilstanden som ødela så mye for oss, da kvinnene var hjemme og mennene ute. I bondesamfunnet var ungene mye med far sin. De var med ham på arbeid, hjemme kunne de krabbe på ham, ungene hadde far sin som kropp. Det var først seinere han ble en vissen kontorist som skulle tas hensyn til. Lenge lurte vi på hva vi skulle med denne kroppen, ifølge Aareskjold. Nå vet vi det igjen. – Jeg tror vi har gjort større fysiske framskritt i vår tid enn åndelige.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?