Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kvalitetsreformen

* I går fikk kunnskapsminister Øystein Djupedal overlevert den første store evalueringen av kvalitetsreformen, som nå har virket i tre år ved universiteter og høgskoler. Hovedinnholdet i rapporten er at studentene får bedre oppfølging og mer undervisning, men at forskningen lider fordi ansatte ikke har tid å drive forskning. Studentene bruker ikke mer tid på studiene, og universitetene har ikke blitt mer internasjonale – to av de viktigste målsetningene for reformen. Målene om at færre studenter skal stryke til eksamen og at gjennomstrømningen skal bedres er nådd, selv om det ikke dermed er sagt at kvaliteten på de beståtte eksamenene er bedre nå enn før. Tvert imot er det grunn til å frykte det motsatte, at mindre forskning gir dårligere kvalitet på undervisningen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?