Blir kultursatsning ansett som den nye næringsveien i Norge? Lørdag skrev Klassekampen om innflytelsen som Richard Floridas bok «The Rise of the Creative Class» (2002) har fått på regionale kultursatsninger i Norge. Richard Florida mener kreativiteten er den ultimate, økonomiske ressursen i vår tid. Ifølge ham tilhører nå rundt en tredjedel av den amerikanske arbeidsstokken «den kreative klassen», som består av forskere, ingeniører, kunstnere, musikere, designere og så videre. Florida hevder at regioner med et åpent menneskelig miljø og gode kulturtilbud, tiltrekker seg den kreative klassen, som igjen skaper økonomisk vekst. Tankegodset har reist til Norge. I lørdagens Klassekampen stilte NIBR-forsker Ragnhild Skogheim spørsmålstegn ved om alle norske steder i endring bør satse på kultur og kreative næringer, fremfor industriproduksjon. Samfunnsgeograf Karl Fredrik Tangen advarte mot at de lokale initiativene kan bli CV-byggings-holdeplasser for en ung overklasse i nye retroklær. I følge Tangen er det overklassebarn i kreative yrker som vet hvordan de offentlige midlene skal anskaffes, mens teknologisk innovasjon som utvikling av videokonferanse-utstyr ikke anses som «kreativt» på samme måte.