Ubehagelig barndomsskildring
Mysterious skin (USA/Nederland 2004)Regi & manus: Gregg ArakiFoto: Steve GainerMusikk: Harold Budd og Robin GuthrieMed: Joseph Gordon-Levitt, Brady Corbet, Jeff Licon, Michelle Trachtenberg, Bill Sage og Elisabeth Shue1 t. 39 min.5 stjernerI Clint Eastwoods «Mystic River» presenteres et offer for pedofile overgripere i voksen alder, slik at konsekvensene av ugjerningen begått mot ham får sin fulle opprulling. Men historien om Dave ignorerer hele mannens ungdomstid, en periode da han er mest utsatt for varige arr på sjelen. Gregg Arakis adapsjon av Scott Heims debutroman tar for seg de mest intense årene av Neil (Gordon-Levitt) og Brians (Corbet) ungdom, og slik blir vi servert en film som nekter å vike en tomme i sin skildring av overgrepets konsekvenser.«Mysterious skin» er strukturert kronologisk, og handlingen er delt opp i tydelig markerte temporale soner, alltid ledsaget av nyttige tidsangivelser. Dette er også viktig for å speile karakterenes opplevelse av tid, og tidens mulighet til å bearbeide arrene. I åpningen er derfor Neil og Brian åtte år gamle, og spiller på samme baseballag i Little League. De to guttene er svært forskjellige av natur: Neil, den vakre, livlige og dyktige, Brian, den bebrillede, forsiktige og nølende. Men sommeren de var åtte delte guttene en skjebnesvanger opplevelse.«Mysterious skin» er en film om barndom, og viser hvordan tidlige hendelser kan forme en person. Nå er det selvsagt en ekstrem og vond opplevelse som former Neil og Brian, og dette er da også en ekstrem og svært vanskelig film. Noe av det mest interessante med filmen er hvordan Araki skildrer guttenes erindring av overgrepene, da Neil allerede som åtteåring har innsett sin homofile legning og bruker ugjerningen til å leve svært utagerende som prostituert. Neils opplevelse av kjærlighet til sin overgriper er hard å godta for publikum, men her ligger noe av «Mysterious skins» kompromissløse søk etter mening. Brian fortrenger overgrepet, og bytter ut hukommelsens kontakt med det fæle med andre ekstreme, men dog imaginære, minner.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn