Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Salvador Dali (1904-1989):

«Slavemarked» (utsnitt). Dali er kanskje ikke helt vår mann, selv om det fortsatt er noe lokkende over Dalis beste bilder. Dali-museet i fødebyen Figueras i Spania er derfor vel verdt et besøk, ikke minst fordi Dali her framstår på sitt mest sjarmerende og minst klisjeaktige. Dali ble med i den surrealistiske kunstnergruppen rundt André Breton på slutten av 20-tallet, og han samarbeidet med Luis Buñuel om filmen «En andalusisk hund» (1928). I selvbiografien «Mitt siste sukk» skriver Buñuel at Dali under den spanske borgerkrigen åpent sympatiserte med fascistene. Buñuel mener Gala (hans kone) hypnotiserte ham fullstendig og gjorde at pengene ble den guden Dali skulle komme til å adlyde resten av livet. Surrealistene tok på 1930-tallet avstand fra Dali, og Buñuel forteller at han, til tross for felles ungdomsminner og fasinasjonen for hans kunst, ikke kan tilgi ham for hans støtte til Franco-fascismen og hans enorme egosentriske ekshibisjonisme.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen