Du kan bla til neste sideBla med piltastene

En annen jernbanevisjon

Et interessant utspill fra samferdselsminister Skogsholm for drøyt et år siden fikk aldri den positive og kritiske oppmerksomhet det fortjener. NRK meldte 7. april 2004 at regjeringen i samband med Nasjonal transportplan (NTP) ønsker å utrede mulighetene for en høyhastighetsbane i Norge fram mot 2015. Nye utredninger om muligheter for noe på et diffust tidspunkt? Er ikke heller tiden moden for et forpliktende vedtak om bygging og finansieringsform? Mulighetene er strengt tatt allerede utredet gjennom det interkommunale planarbeidet med et nytt hovedsamband til Bergen/Haugesund og Stavanger via Telemark, Haukelinettet. Tallmaterialet ble i august 2000 kvalitetssikret av en internasjonal jernbanespesialist, som anbefaler at arbeidet videreføres. Kostnadsoverslaget på ca 30 milliarder kroner antyder også investeringsbehovet i de andre korridorene til Trøndelag, Møre og Sverige og at slike beløp ikke kan spres til 10-15 gode formål. Konsentrert pengebruk er nødvendig for høyhastighet, flerdoblet produktivitet, fjerntog med økonomisk overskudd og kraftig redusert flytrafikk. Internasjonal erfaring viser at minst 80 prosent av de reisende velger tog framfor fly når reisetiden kommer ned i 2,5 timer. Norske fjerntog med reisetid på 6-7 timer har et stort forbedringspotensial, og jernbanebygging i Norge er rimelig utenfor tettbygde strøk. Flytrafikken til Bergen og Trondheim er på et solid internasjonalt nivå med rundt 1,4 millioner passasjerer i året.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen