Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Ofrer miljøet

Samferdselsminister Torild Skogsholm har et fundamentalistisk positivt forhold til kollektivtrafikk og «nullutslippsbiler», som hun kaller batteriel- og hydrogenbiler. En ny forskrift ble derfor vedtatt i Statsråd 22. april. Den åpner kollektivfeltene i Norge for batteriel- og hydrogenbiler. Skogsholm kaller det et «miljøfelt».Det er bare en hake ved det hele: Det er ingen nevneverdig produksjon av batterielbiler, og hydrogenbiler finnes ikke kommersielt tilgjengelig i det hele tatt! Det vil ta minst tyve år før hydrogenfylling og -biler er vanlige. Prototypene som finnes bruker i dag mer drivstoff til hydrogenfremstilling enn dagens bensinbiler. Skogsholms «miljøbilfelt» blir derved et nullbilfelt, fordi hun utelukker hybridbilene (el- og bensinmotor). Det blir et felt for den halvtomme, tunge, diesel- og partikkelforurensende, kreftfremkallende og støyende bussen. Skogsholm utelukker den mest miljøvennlige teknologi som finnes – hybridbilen – som en bro mot nullutslippsdrømmen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen