Men ikke et hvilket som helst hull: For elleve år siden på denne dag åpnet Dronning Elizabeth og daværende president François Mitterand «Channel Tunnel» – togtunnelen som forbinder Frankrike og Storbritannia under den engelske kanal. Tunnelen ble hyllet som et av verdens største teknologiske framskritt, og åpnet med pomp og prakt med seremonier på begge sider av kanalen. Passasjerene måtte imidlertid vente til juli med å bruke vidunderet, og private bilister slapp ikke til før i oktober samme år. Og for investorene skulle tunnelen vise seg å bli et – bokstavelig talt – gigantisk pengesluk. Tunnelen kostet 10 milliarder britiske pund i datidas pengeverdi, og etter ett års drift annonserte operatøren Eurotunnel et tap på 925 millioner pund. I 1996 ble tunnelen stengt for godstransport i et halvt år på grunn av brann i en lastebil, og i 1999 ble tunnelselskapet reddet fra konkurs da en rekke kreditorer aksepterte å få utestående lån gjort om til aksjer. Først neste år kan aksjeeierne regne med å få sitt første utbytte, stakkars.