Likegyldig sensualitet
Carmen (Spania/Storbritannia/Italia 2003)Regi: Vicente ArandaManus: Vicente Aranda og Joaquín JordáFoto: Paco FemeniaMusikk: José NietoMed: Paz Vega, Leonardo Sbaraglia, Antonio Dechent, Joan Crosas og Jay Benedict1 t. 59 min.2 stjerner«Carmen» er tittelen på fransk-britiske Prosper Mérimées bok fra 1847, og har lagt grunnlaget for blant annet Georges Bizets opera, som ble framført første gang i 1875, og om lag femti filmer. Spanske Vicente Aranda er sistemann ut, og hans tolkning av poeten og statsmannen Mérimées korte roman er relativt trofast. På 1800-tallet ble Carmen skildret som alt fra simpel tyv og prostituert, djevelsk fristerinne og kroppsliggjøringen av frihet og lyst, til feminin heltinne. Aranda har rørt alle idéene sammen, men det er portrettet av José som er problematisk.«Carmen» var en av bøkene der Mérimée hevdet at handlingen var hentet fra virkeligheten, en virkelighet han møtte på sine reiser. Mérimée (Benedict) er derfor en sentral karakter i «Carmen», da han fungerer som et medium som forteller Josés (Sbaraglia, «Intacto») historie. I åpningen dømmes José som desertør, men før han blir henrettet forteller han Mérimée om sin undergang, noe som vises i lange tilbakeblikk: som løytnant falt José pladask for Carmen (Vega), og filmen er en ukritisk fortelling om hvordan en kvinne får en mann til å gå under.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent