Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Fanget i en mediekanal

Forestill deg en mediekanal som bare viser reklame døgnet rundt, og som du er nødt til å se på, enten du vil eller ei. Du synes kanskje det høres utrolig ut, men denne kanalen er en realitet, i hvert fall for det amerikanske selskapet Clear Channel. I 2003 omsatte de for 248 millioner kroner i Norge (ni milliarder dollar på verdensbasis). De høye inntektene har selskapet klart å skaffe seg etter at de fikk betydelige eierandeler, ja nærmest monopol, i en mediekanal som når så godt som alle innbyggere i 25 norske byer. «Utendørsreklame virker, det selger produkter for våre kunder. Du kan ikke slå det av eller velge det bort. Tid er en knapp ressurs, utendørsreklame stjeler kun øyeblikk, de fleste andre mediekanaler stjeler tid.» Slik skryter Clear Channel på sine hjemmesider. Kanalen kalles også for «det offentlige rom», men det er ingen korrekt betegnelse, siden rommet i så stor grad domineres av private selskaper. Clear Channel og konkurrenten JCDecaux har tatt over vedlikeholdsarbeid, ansvaret for leskur, bysykler og toaletter i byene mot å reservere store deler av byrommet til annonsesalg. De omtaler begge seg selv som ledende innen den globale «out-of-home»-mediaindustrien. Men i motsetning til andre mediekonsern satser de utelukkende på reklame, og har ingen redaksjonell profil.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?