Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Kosmetikkbransjens siste stunt

Reklamebransjen forholder seg til et stadig mer reklame-skolert publikum, og blir hele tiden tvunget til å tenke på sofistikerte metoder som kan få oss på limpinnen uten av vi føler oss dumme. En måte å gjøre det på er å skjule budskapet i redaksjonell omtale (tenk Synnøve Finden vs Tine for eksempel, tenk fancy boklanseringer og tenk antall informasjonsarbeidere i store firmaer, tenk pr-byråer og konsulenter) – en annen måte er denne: Å late som man er politisk eller sosialt engasjert. En metode helt i tråd med populariteten aktivisme og radikalisme opplever for tiden. Siste eksempel er stuntet til kosmetikkgiganten Lever Faberge, som blant annet produserer såpeserien Dove – altså en slik vi vasker oss med. Du har sett reklamene. Først var det de «naturlige» jentene som sto knisende på rad og rekke i bare undertøyet. Neste skritt var plakatene med en tilsynelatende politisk brodd, bilde an «naturlige» kvinner med påfølgende spørsmål: Er denne kvinnen fet eller fin? Kryss av. Er denne kvinnen rynkete eller vakker? Er denne fregnet eller feilfri? Kryss av. Kryss av.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen