I dag er det 60 år siden den mest spektakulære sabotasjeaksjonen i Oslo under 2. verdenskrig. Fra kvelden 23.november 1944 slo sabotasjeorganisatoren Ragnar A. Sollie, med dekknavn «Pelle», til på Nyland og Akers mek. verksteder. En serie eksplosjoner satte en rekke skip ut av spill. Resultatet var over forventning, særlig på Aker. Der senket sabotørene to skip, skadet sterkt to andre og ødela eller skadet en løftekran, en dokk og tre kaier. På Nyland ble ett skip senket og ett sterkt skadet, mens forsøket på å ødelegge to andre mislyktes. Skip på til sammen 50. 000 dwt ble på denne måten satt ut av spill i en situasjon der den tyske okkupasjonsmakten hadde skrikende behov for tonnasje. Tor Arne Barstad, som har skrevet om sabotasjen i Oslo-området og om «Pelle-gruppa», kaller denne sabotasjeaksjonen den «største og viktigste sabotasjeaksjonen i Oslo-området under krigen». Ingen annen sabotasjeaksjon i Norge, med unntak av tungtvannsaksjonen på Rjukan, skapte heller «så mye uro i de tyske maktsentra». På begge verftene spilte folk som jobbet der en nøkkelrolle. Barstad forteller om en risikabel og nesten utrolig forberedelse til aksjonen på Aker. Store mengder sprengstoff ble fraktet daglig på offentlig transportmiddel fra lageret på Majorstua og inn på verftsområdet – forbi kontrollen i porten. Deretter ble sprengstoffet fraktet om bord på skipene enten i verktøykasse eller på kroppen. Til Nyland ble sprengstoffet fraktet i bil og deretter fylt på tomme surstofflasker og brakt om bord i båtene. Begge steder ble sprengningene utløst med tidsblyant.