Ordet
«Og Ordet vart kjøt og feste bu hjå oss». Johs. 1,14.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn
New York har vist seg å være barnslig i det siste: Marla (4) er blitt et hot kunstnernavn, og nylig gikk prisen på hennes bilder opp til femten tusen dollar. «A child could do that», heter det gjerne, og Groucho Marx forlangte dermed å se en fireåring som kunne male. Det kan tydeligvis Marla. Galleristene stiller ut hennes bilder med barnslig font på veggene, og kunstnermytene er i full sving; The Guardian har intervjuet det produktive vesenet, og kan melde at hun skal være «'kind of reclusive', 'very sensitive', og 'temperamental' at times». Journalisten fortalte en godterispisende Marla at han likte hennes malerier: «'What do you say when someone compliments you, Marla?' her mother calls from the other end of the room. 'Thank you,' she says obediently, and looks down at her jelly beans.»Ventelistene på malerier fra kunstnerens neve – Marla har litt vanskelig for å få malingen ut av akryltubene, så hun bruker ketchupflasker – er så lange at hun ikke vil rekke å lage alle maleriene før hun er over sju. Innen den tid vil kanskje hennes første bilder stige i verdi, spesielt siden de er usignert – de ble malt før Marla kunne skrive. Analytikerne kappes om å se unike kunstneriske kvaliteter i bildene hennes, og sammenligner henne uten blygsel med kunsthistoriens store navn. «She is a normal kid!» insisterer hennes foreldre. New York Times bestemte seg for å sjekke om dette stemte, og utstyrte barn på Marlas alder med utstyr. Manhattanbarna malte ikke like godt, mener avisen, de er altså normal kids og heri ligger potensialet: «Marla has done for abstract art what many artists couldn't do. She's brought it mainstream to people.» Marla er ihvertfall mer mainstream enn sine gallerister. Hennes favorittfarge er, selvfølgelig, pink.
Allerede abonnent? Logg inn