Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Nei til reklamefinansiert skole!

Skal norsk skole forvandles til en arena for kommersialisering? Det som ville vært etisk umulig få år siden, skjer nå: I en rekke kommuner åpnes det i disse dager opp for reklamefinansierte skolebøker. Kombinasjonen svak kommuneøkonomi og et næringsliv på evig jakt etter høyere fortjeneste, er årsaken til denne særdeles uheldige utviklingen. Problemet er at barna blir utsatt for reklame og økt kjøpepress i sitt læringsmiljø – som nettopp burde vært skjermet for kommersiell påvirkning. Med skolebøker finansiert av kommersielle aktører vil man risikere at det faglige innholdet farges av deres interesser. Det vil i sin tur påvirke undervisningen. Skolens integritet settes i fare. Dette er et stort problem i USA og kan fort skje med norsk skole. Når skoleøkonomien vel har blitt avhengig av næringslivets «almisser» vil det være svært vanskelig å avslå senere tilbud. Synkende offentlig støtte fører til enda større avhengighet av private. Hva skjer hvis næringslivet plutselig finner en mer interessant reklamearena? Opplæringsloven skal sikre alle barn gratis skole. Det er staten – ikke næringslivet – som må ta ansvaret for å sikre gratis bøker og annet undervisningsmateriell til grunnskolen. Vi krever at regjeringen, som profilerer seg som verdibasert, beskytter barna ved å forby reklame i lærebøker og annet skolemateriell. Det trengs også tiltak som beskytter barna fra markedsføring innenfor skolens område. For å møte utfordringene må et forbud mot reklame i lærebøker og annet skolemateriell settes ut i livet (komme på plass?). Det trengs også en rask utarbeiding av nasjonale, bindende retningslinjer for skolenes håndtering av sponsorhenvendelser. Før det skjer, må rektorer prioritere klokt og kommunepolitikere bevilge nok penger til at klasserommet holdes fritt for kjøpepåvirkning».talskvinne Framtiden i våre hender

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen