Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Den klasseløse konkurranseskolen

Oppløsning av klasseenhetene har vært et brennende tema i skoledebatten i den seinere tid. Vi vil hevde at Utdannings- og forskningsdepartementets anbefalinger kan true skolen som sosialt fellesskap, en felles arena for sosialisering og dannelse blir borte. «Klassefesten er over», sier Gudleiv Forr i en kommentarartikkel i Dagbladet 18. august. Når elevene blir organisert på nye måter, i store og små grupper, forsvinner tilhørigheten til et klassefellesskap. At dette fellesskapet er identitetsskapende, avgjørende for læringen og for utviklingen av en god demokratisk holdning, tapes lett av syne. «Lærernes posisjon blir undergravd og mistenkeliggjort i dagens læringsliv», hevder cand. philol. Eilev Groven Myhren i en kronikk i Klassekampen 14. september. Mange lærere vil kjenne seg igjen i hans utsagn om at skolevesenet er utsatt for en systemtenkning som tvinger lærerne inn i trange rammer. Oppløsning av klasseenheten er en slik endring som kan sette lærergjerningen under press. Vi ser disse forandringene som et resultat av individualismens og markedsmekanismens sterke vindkast.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen