Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Med buksa på anklene

En medie-sak denne uka har vært Fords beslutning om å skrape 440 elbiler av den norsk-utviklede og -produserte typen Think, på tross av at Ford har liggende et skriftlig tilbud om å kjøpe bilene for en million dollar, og dessuten få betalt transporten til Norge. Jeg var rundt 1990 koordinator for et forsøksprosjekt med kombinert el- og naturgassdrift («hybrid-bil») ved Sintef i Trondheim. I den forbindelse hadde vi kontakt med entusiastene bak det som i dagens versjon heter Think. Det var ikke bare el-drift som var attraktivt, men også karosseri av resirkulerbar termoplast (samme materiale som i bøtta og spaden som ungene leker med) kombinert med et «bur» av sveisede aluminiumsprofiler. Resultatet er en bil med null utslipp; den er meget kollisjonssikker, nærmest 100 prosent resirkulerbar, og ruster ikke. Riper i lakken er heller ingen bekymring, siden plastkarosseriet er gjennomfarget. Du kan dælje til det med ei slegge og det er like helt etterpå. Den går åtte mil på en lading, og den lille toseteren har ikke noe problem med å henge med i trafikken.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?