Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Feite unger og «the nanny state»

Australia ligger på andreplass i verden etter USA når det gjelder andel overvektige barn og unge. Dette har økt kraftig de siste årene, og har blitt valgkamp-tema. I august blir det antagelig utlyst valg. John Howards «liberals» har regjeringa, med «national party» som juniorpartner. Regjeringa befinner seg et sted til høyre for det norske Høyre/Fremskrittspartiet, og er USAs mest servile allierte i Irak etter Blair. Alternativet er Labor, som er omtrent som Arbeiderpartiet her hjemme. Labor har nå kommet med et uhørt utspill: Forby reklame for «junk food», brus og søtsaker i tv-programmer for barn. I Australia er det fritt fram for slikt mens det i Norge er forbud mot all reklame rettet mot barn under 12 år (inntil EU tvinger oss til å oppheve dette). En australsk reklame er slik: Ei mor er i supermarkedet. Hun kaster en pose påmmfritt oppi handlevogna og sier: «OK, det var til guttens matpakke». Reklamen sendes flere ganger i løpet av et program rettet mot skolebarn, mellom 16 og 1630 om ettermiddagen. Da debatten kom opp første gang for noen måneder siden, forsøkte liberals seg med at «reklamens virkning er overdrevet». Men ingen bruker millioner på fjernsynsreklame hvis de ikke har håndfaste bevis på at det virker. Nå har de skifta taktikk: «Vi vil ikke ha en barnepike-stat ('nanny state') slik Labor vil». Og denne: «Det er familens ansvar hva barna får i seg». Årvåkne publikummere skriver til avisa og kommenterer: «Men Liberals nekter jo homofile å inngå ekteskap og de vil nå forby fritt salg av angrepillen på apotekene». Det borgerlige hykleriet lever altså i beste velgående. Mens ekspertene er enige – et reklameforbud vil være et viktig skritt i riktig retning. Mottrekket fra søppel-mat-produsentene er å snakke om hvor viktig det er at unger rører på seg. Og McDonald's sponser lokale fotballag. Regjeringa synger med – mosjon er løsninga.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen