GMO-morsmjølk kan kome til Europa
Ein av dei aller største aktørane innan næringsmiddel i USA, Mead Johnson, marknadsfører ei ny morsmjølkerstatting, Enfamil Lipil, som dei hevdar er «meir lik morsmjølk» enn andre substitutt. Den inneheld fettsyrer som er viktige når barnet utviklar syn og hjerne. Fettsyrene i Lipil er i seg sjølv kjemisk identiske med fettsyrene i naturleg morsmjølk, men er ikkje produsert i like tiltalande omgjevnadar. Dei er nemleg laga av genmodifiserte sopp og algar.
Ikkje i Norge
På butikkhyllene i Norge finn ein som regel over fem forskjellige sortar morsmjølkerstatting, men marknaden er i endring.
Førebels er Mead Johnson berre inne på den norske marknaden med morsmjølkerstatting til born med allergi mot kumjølk.
– Dei genmodifiserte produkta fins ikkje på verken den europeiske marknaden eller i Norge. Mead Johnson har ein klar profil på at det ikkje skal vere genmodifiserte ingrediensar i sine produkt i Europa, seier Kristine Skjelle L’orange, produktsjef i Mead Johnson i Norge.
Dette har dei førebels heller ikkje høve til, i og med EU sitt provisoriske forbod mot genmodifiserte matvarer. Når EU snart mortifiserer dette, vert det opp til kvart enkelt EØS-land å godkjenne matvarene. Dermed kan dette opne for at Mead Johnson eller andre kan selje slike matvarer også i Europa.
Genmodifisert fett
Amme-organisasjonane i USA er rasande på marknadsføringa til Mead Johnson. Ifølge fødeavdelingar over heile USA, driv selskapet no med aggressiv marknadsføring mot spebarnsforeldre.
Enfamil Lipil vert gitt bort av leiketygiganten Fisher Price i samband med konkurransar. Og i følgje Marsha Walker i USA's National Breastfeeding Committee, nektar Mead Johnson å levere anna enn Enfamil Lipil til fødeklinikkane, trass i at helsepersonellet ikkje har lyst til å bruke det fordi dei meiner det gir borna illeluktande avføring og luft i magen. Mange foreldre vil heller ikkje bruke genmodifiserte matvarer av prinsipielle grunnar. Kritikarane meiner Mead Johnson har vore tilbakehaldne med informasjon om at Lipil er basert på genmodifiserte ingrediensar.
Trenerer ammekampanje
– Produsentane av morsmjølkerstatting trenerer systematisk kampanjar for amming i USA. Industrien har støtta barnelegeforeininga med millionbeløp, seier Rachel Myr, informasjonsmedarbeidar i Ammehjelpen i Norge.Éin kampanje skulle lanserast i fjor vår, deretter i oktober, desember og april, men han har vorte stansa kvar gong. Den skulle fokusere på skader som barn kan få ved å la vere å amme. For fyrste gong skulle institusjonane som sto bak ta ein annan vinkel, nemlig risikoen ved å ikkje amme heller enn fordelen med amming. Journalisten Katie Allison Granju er ei av dei som har arbeida med dette. Leiaren for barnelegeforeininga i USA, Carden Johnston, fortalde henne at produsentane klaga på kampanjen allereie første dagen hans i stillinga, og bad han skrive til helseministeren og stansa kampanjen, fordi den ville gi dårleg samvit til kvinner som ikkje greier å amme. Industrien ville formulere kampanjeteksten i retning av at: Det beste er å amme, men morsmjølkerstatting er også bra.
– Dette er ein nyanseforskjell, som gir store utslag, meiner Myr.
– Ved å framstille amming som «best», seier ein at morsmjølkerstatning er normen, medan amming er noko ekstraordinært som superflinke mødre gjer. Altså; flasker med pulvermjølk er meir enn godt nok for folk flest.
Sabotering
Dette har mykje å seie i USA. Mødrene der verken har rett på morspermisjon eller ammefri, og terskelen for å få til amming er høgare. Difor er det er mykje lettare å ty til erstatning.
Dette meiner dei er bevisst sabotering av amme-kampanjen, og Katie Allison Granju hevdar at barnelegeforeininga, som var med å starte kampanjen, utsette den etter millionstøtte frå morsmjølkindustrien. Før helga vart det klart at morsmjølkkampanjen er stansa på ubestemt tid.
Grunde Grimstad