Journalistikkprofessor Rune Ottosen hevder i en ny bok at en del tv-journalister er i ferd med å bli vare på et marked som en følge av kommersialisering av mediebransjen. Gjennom at disse journalistene blir kjent kan de få høyere lønn, og mer fokus på seg selv, som igjen kan gjøre at deres navn blir en merkevare de kan dra nytte av senere. Lønnskrangel«Kommersielt fjernsyn har skapt grunnlag for et sjikt journalister som selv blir del av markedet», skriver Ottosen om tv- og underholdningsjournalister i boka «I journalistikkens grenseland – journalistrollen mellom marked og idealer». Han viser til at det er skjedd en invidualisering av journalistikken, med bruk av byline og i mange tilfeller også bilde av journalisten, til enda høyere profilering av tv-kanalenes kjendisjournalister. Ottosen viser til den offentlige lønnskrangelen mellom TV2 og programleder Per Ståle Lønning. TV2 ville redusere Lønnings lønn på 1,5 millioner kroner med 550.000 kroner. Hans status som kjendis og seer-magnet var på hell.