Kort om lønn og rederiskatt
- Refusjonsordning: Statlig ordning der rederiene får tilbakeført hele eller deler av den delen av sjømannslønna som utgjør skatten. Men fordi ordninga går over Statsbudsjettet, blir den modifisert to ganger per år. Nettolønnsordning: Eksisterer i dag på offshore og fergetrafikk. Sjøfolk blir trukket for skatt som vanlig, men rederiet slipper å betale inn skattetrekket. Lønnskostnaden blir da lik netto lønn. Man vil utvide ordningen til å gjelde utenriksfart, og gi mer stabile rammevilkår enn i dag. Tonnasjeskatt: Alternativet til ordinær selskapsskatt. Rederiene er her fritatt fra løpende skatt på overskuddet. Men overskuddet kan også kun investeres i ny maritim virksomhet. Behovet for slike investeringer er begrenset. Det er akkumulert mye egenkapital i rederiene, som eierne ikke kan ta ut uten å skatte på det som finansinntekt. Provenytap: Tapet staten påregner ved å ettergi skatt, når rederiene tilsetter norske sjøfolk framfor utenlandske.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn