Lidl skaper flere fattige
På kronikkplass 6. februar hilser Øystein Berge matvaregiganten Lidl velkommen til Norge. Etter det han ser i Tyskland, er han fascinert over at «enkeltaktørers egoisme kan gi gode løsninger for samfunnet».Etter 45 år i Berlin og snart tre år i Oslo kan jeg nå trygt si at det først og fremst er et sviktende boligmarked som sørger for det høye prisnivået i Norge. Ser en bort fra det, har jeg her i sum ikke høyere levekostnader enn i min hjemby. Riktignok er dagligvarer i gjennomsnitt dyrere enn i Tyskland. Ser en nærmere på enkeltvarer, vil en likevel oppdage at middels god ost ikke koster betydelig mer (så lenge den ikke er importert). Rema 1000 selger dopapir rimeligere enn den tyske billigkjeden Aldi. Kaffe er gjennomgående ca. 20 prosent billigere i Norge.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn