Bok
«Bristol 1966» – «Oslo». Så mangelfulle eller minimalistiske er bildetekstene til Bjørn Falch Andersen. Eller enda verre. Under ett foto står det bare «Oslo 1972». Så blar jeg om. På venstre side nærmest et øyeblikksportrett av en ung blond dame – hvis det da ikke er arrangert. Halskjede og ørepryd kan tyde på et visst arrangement. Lyset er perfekt. Ingen undertekst. Men i bakgrunnen stikker det flaggprydete taket på Stortingsbygningen opp. Ingen tvil: Oslo. På høyre side et portrett av en mørkhåret ung kvinne som blir portrettert av en gateportrettør. Undertekst: «Paris 1965.»Så bare glem bildetekstene. En studie i lys og skygge framstår som et tilfeldig snapshot. Undertekst: «Bristol UK 1965». På motsatt side et sannsynligvis arrangert bilde av en kvinne som bakfra betrakter bakhodet til en modernistisk eller eksotisk skulptur. Skulpturen bringer tankene til Afrika. Kvinnen er hvit og blond. Undertittel mangler.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent