Om ADHD og behandling i fengsel
Stein Lillevolden har en spennende artikkel i Klassekampen 3. januar. Han beskriver levende livet bak murene og tar opp blant annet ADHD-problematikk og stoffmisbrukeres soningsforhold. I 1998 fikk Psykiatrisk Ungdomsteam (PUT) ved Ullevål Sykehus og Kirkeveien Videregående skole i Oslo «Det Nytter»-prisen for arbeid med «undervisning til psykiatriske pasienter og stoffmisbrukere fra Ullevål Sykehus». Både PUT Ullevål og PUT Sør-Trøndelag har arbeidet for å starte attføringsarbeid og rehabiliteringsplaner mens en innsatt soner. I begynnelsen av 1980-tallet førte Nesset-saken til at det ikke lenger var mulig å beholde sykepenger under soning. Etter at byråsjef Arne Treholt ble arrestert og dømt for spionasje, ble også retten til attføringspenger mens en innsatt sonet tatt bort. Vår nåværende Høyre-regjering har hvert år tatt bort en del av ytelsene under attføring. Siden 1998 har det imidlertid vært en mulighet for voksne ADHD-klienter til å få prøve ut Ritalin eller andre sentralstimulerende midler. Reglene har vært svært strenge, men det har skjedd en liten liberalisering fra 1. januar 2004. Ved PUT Sør-Trøndelag fant vi at fem prosent av våre klienter i 2002 hadde en ADHD-diagnose. Vi har ment at det er viktig at disse ungdommene både kan få stilt en diagnose og eventuelt få forsøke Ritalin. Undersøkelser har vist at det er mange ADHD-klienter og mange med dysleksi i norske fengsler. Det har vært mulig å lage attføringsopplegg for mange av disse klientene etter at de har sluppet ut etter endt soning. Statsbudsjettet for 2004 har ført til innstramminger i varigheten av retten til rehabiliteringspenger. Hovedregel blir nå bare ett år. Her skal det spares 210 millioner kroner. I budsjettene til attføringsminister Victor Norman (omtalt i Klassekampen 18. oktober 2003) skal aldersgrensen for å få godkjent skolegang som attføringstiltak økes til 26 år og varigheten av skolegang som attføringstiltak skal reduseres til maksimum tre år. Disse forslagene vil gjøre det enda vanskeligere å komme i skolesituasjon og arbeid etter endt soning for innsatte med ADHD og med dysleksiproblemer.
Du må være abonnent for å lese denne artikkelen
Allerede abonnent? Logg inn