Samvirke-tanken lever
Kampen om dagligvaremarkedet i Norge er tøff, og fire store kjeder dominerer markedet. Coop Norge er en av dem. De andre er ICA Norge, Rema 1000 og Reitan-gruppen med flere hundre Rema-butikker. I motsetning til de andre, som er rene kapitalistiske foretak, har Coop bakgrunn i de første samvirkelagene, som ble etablert på midten av 1800-tallet. Stikkordene var folkeopplysning, demokrati, frihandel, motstand mot statlige inngrep og frivillig organisasering for å fremme kommersielle interesser. Er dagens Coop avideologisert? Finnes det lenger noen forskjell mellom Coop og de andre store kjedene? Sosiologene Jon Vatnaland og Espen Ekberg er tilknyttet forskningsprosjektet «Forbrukesamvirkets historie» ved Institutt for samfunnsforskning i Oslo og undersøker kooperasjonens historie i Norge de siste 30 årene. De mener den harde konkurransen i bransjen fra midten av 1980-tallet ikke har gått på bekostning av den kooperative ideologi.
Les hele Klassekampen på nett
Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.
Bli abonnent